Zatímco mezi oběma zeměmi létají rakety, Izraelci i Palestinci zahájili válku na sociálních sítích: propaganda obou stran čile běží na Twitteru, Facebooku, Flickeru a YouTube. Sociální sítě hrají v současné době čím dál větší úlohu při šíření informací – byly hojně využívány například během potlačování protestů v Iránu, americké prezidentské kampaně či při informování o přírodních katastrofách. A nyní jsou sociální média využívána k ovlivňování lidí během konfliktu na Středním Východě.
„Lidé vidí na sociálních sítích informace a usuzují, že jsou zcela aktuální a necenzurované, což samozřejmě nemusí být pravda,“ říká Patrick Moorhead z analytické společnosti Moor Insights & Strategy. S tím, jak konflikt mezi Izraelem a Palestinou v uplynulých dnech eskaluje, začaly obě strany na Twitter, YouTube i Facebook přidávat své názory na aktuální dění. Podle pozorovatelů jde o velký zlom – ještě před pár desítkami let byly z letadel shazovány propagandistické texty, nyní je však nahradily 140znakové tweety nebo videa.
Izrealská armáda je na Twitteru přítomna prostřednictvím účtu IDFSpokesperson a za použití hashtagů jako #Israelunderfire a #Pillarofdefense zveřejňuje informace o raketových útocích na Izrael či komentuje prohlášení Palestinců. Izraelci zveřejňují také videa, které ukazují, jaké škody napáchaly palestinské rakety. Jedno video na YouTube, které za několik dnů shlédly miliony lidí, například ukazuje zabití šéfa hnutí Hamás Ahmeda al-Jabariho. Izrael tento týden spustil také blog, na kterém informuje o novinkách týkajících se konfliktu.
A sociální sítě využívá samozřejmě i druhá strana. Pod jménem alwassamBrigade vojenské křídlo palestinského hnutí Hamás informuje o probíhajícím konfliktu a dokládá zprávy o raketových útocích na území Palestiny. AlqassamBrigade také umístila na YouTube video, na němž je vidět sestřelení izraelského bezpilotního letounu, jež má několik desítek tisíc zhlédnutí.
„Tyto příspěvky mají zcela určitě vliv ne jen na názory lidí v Izraeli a Palestině, ale po celém světě,“ říká analytik Jim McGregor ze společnosti Tirias Research. „Já sám mám přátele v Libanonu a to, že mi posílají aktuální obrázky nebo videa vnímání celé situace ještě více prohlubuje.“ Podle Zeuse Kerravaly ze společnosti ZK Research jsou sociální sítě k šíření propagandy vhodné hlavně proto, že dokáží dostat informace rychle mezi lidi a tento efekt se ještě více rozšiřuje s tím, jak uživatelé informace sdílí a přeposílají.
Pozorovatelé upozorňují na to, že lidé by měli informace pečlivě třídit a nevěřit hned všemu, co se jim zobrazí na Facebooku. Například minulý týden lidé v Gaze začali protestovat poté, co se objevilo video s mrtvým dítětem, které mělo být zabito izraelskou raketou. Později se však zjistilo, že video pocházelo ze Sýrie a bylo natočené před měsícem.
Válka mezi Izraelem a Palestinou v sociálních sítích
Izraelci i Palestinci po sobě už nestřílejí jen raketami, ale válčí i na sociálních sítích.
autor Martin Stančík | Internet a komunikace |
Související články
Zjednodušit bezpečnost podnikových dat a správu rizik spojených s informacemi hodlají EMC a Brocade
IBM: Nová technologie zamaskuje citlivé informace v audiozáznamech
Názor: Jsou informace z Wikipedie přínosem?
Navigace Mio Moov 310 podporují už i aktuální informace o dopravě
Konflikt v Gaze se přesouvá i na internet
Internet a komunikace
GFI Unlimited Secure Email: Bezpečná elektronická pošta pro SMB
SMB firmy nejvíce trpí vyššími nároky na kyberbezpečnost
Bitdefender GravityZone Ultra Plus (XDR)
Android s LG přichází o velkého inovátora
Vodafone dočasně snižuje cenu fixního připojení 1 Gbps na 550 korun

Komentáře