Spousta podnikatelů bere registraci domény jako první krok do vzrušujícího světa on-line prodeje a marketingu. Vystaví na ni svůj dlouho a pracně připravovaný web, jenže vzápětí přichází i první prozření: Aby doména byla co k čemu, musí na ni nejdříve přijít návštěvnost.
Proč vlastně doména potřebuje návštěvnost?
Existuje vícero důvodů, proč si registrovat doménu. Nejčastěji je to ale ten jeden: podnikatelé doufají, že si vybudují web, který bude konvertovat návštěvníky v platící zákazníky.
1. Prodej neboli konverze
Konverze (tržby) jsou tedy první a asi nejdůležitější důvod, proč na doménu dostat návštěvnost co nejrychleji.
E-shopy mívají konverzní poměr 2,5–3 %: z každých 100 návštěvníků nákup tedy dokončí jen 3. Máte-li průměrnou objednávku 1 000 Kč, znamená to, že abyste dosáhli měsíční tržby 100 000 Kč, potřebujete přes svou doménu prohnat nějakých 3 500 lidí.
Stejný výpočet byste si měli udělat i v případě, podnikáte-li ve službách, SAAS nebo používáte-li svůj web na sběr provizí (affiliate).
2. Data
K tomuto výpočtu ale nejdřív potřebujete data. Vědět, kolik návštěvníků na váš web chodí, jak se na něm chovají a jak konvertují, vám pomůže učinit správná marketingová rozhodnutí.
3. Autorita domény
Návštěvnost na nové doméně vám také pomůže zvýšit autoritu domény. Díky tomu se zlepší její pozice ve vyhledávání Google.
4. Budování značky
Lidé si lépe zapamatují stránky, na které chodí často. I když z návštěvníků nevyždímáte přímé konverze, zůstanete alespoň některým v hlavě.
Jak dostat návštěvnost na novou doménu
Už víme, proč je důležité návštěvnost na novou doménu dostat. Nyní je na čase ukázat si některé způsoby, jak to udělat. Zde je 9 nejlepších:
1. Google reklama
Chcete-li na svou doménu dostat návštěvnost rychle, není nic jednoduššího, než si ji zaplatit.
PPC reklama přes Google Ads vám dokáže přitáhnout davy návštěvníků, může se však dost prodražit. Alespoň na rozjezd se tato investice ale rozhodně vyplatí.
2. Social media
Spousta podnikatelů je i před rozjezdem webu aktivní na sociálních sítích.
Máte-li k dispozici slušný počet sledujících, není nic jednoduššího, než jim pravidelně připomínat, že spouštíte i webové stránky.
I na sociálních sítích si lze pochopitelně návštěvnost zaplatit. Říká se, že Facebook reklama pomalu umírá, pořád ale máte k dispozici Instagram, Twitter nebo Tiktok.
3. Link building
Nejlepší reklama je doporučení. Kvalitní návštěvnost, která dobře konvertuje, získáte, budou-li na vás odkazovat jiné weby.
Linkbuilding je třeba budovat. Musíte si dát tu práci, že si vyhledáte zaběhlé weby, relevantní k vašemu byznysu, najdete na nich kontakt na majitele domény a zeptáte se na podmínky.
Budete-li mít štěstí, vloží link na vaši doménu do některého svého blogového článku zdarma. I to se v Čechách ještě občas stává.
S větší pravděpodobností za to ale bude něco chtít:
- link na oplátku na vašem blogu
- peníze (backlink vyjde na stovky až tisíce korun)
4. Guest posting
Ještě trochu pracnější než link building je guest posting: relevantním webům nabídnete napsání článku na vybrané téma (a do něj si pak dáte link na svou doménu).
Pro majitele webů je to obsah zdarma, který jim přivede návštěvnost. A část té návštěvnosti pak přijde i k vám.
Opravdu renomované weby s vysokou autoritou domény si nicméně řeknou peníze i za guest posty.
5. E-mail marketing
Vytěžit se dají i e-mailové databáze. Stačí poslat jeden dobře napsaný newsletter s odkazem, který u adresátů vzbudí zájem.
Pokud nemáte vlastní databázi, můžete si newsletter zaplatit. Tuto možnost většinou nabízejí stejné weby, které podporují link building a guest posting.
6. Influenceři a partneři
Opravdu velký influencer marketing už dnes možná nemá takovou sílu, jako před pár lety, mikro influencing ale funguje stále dobře.
Najděte si vícero malých, začínajících influencerů se stabilním publikem a pošlete jim své produkty.
Možná se mezi nimi najde někdo, s kým si sednete do noty a kdo vás pak vychválí až do nebes.
7. Štěstí s virálem
Chtít vyrobit virální post je hodně velká sázka na nejistotu. Pro některé typy on-line byznysu to však může fungovat.
Dostatečně odvážný, vtipný, strašidelný nebo nechutný nebo jakkoliv jinak zajímavý nápad pro sociální média nebo You Tube vám dokáže jednorázově přitáhnout obrovskou návštěvnost.
Jen nezapomeňte dodat link na svou doménu do všech popisků, profilů atd.
8. Nákup zaběhlé domény
Málokterá doména je opravdu nová, to znamená, že se na internetu objevuje poprvé.
Jeden způsob, jak si do začátku trochu pomoci, je registrovat si doménu, která už má dobrou autoritu.
Díky tomu bude mnohem snazší si na doménu přivést návštěvnost organicky. Jen pozor na domény se špatnou historií.
Autoritu domény si můžete ověřit pomocí SEO toolů jako Mangools nebo Ahrefs.
9. SEO – organická návštěvnost
Když už jsme to nakousli v minulé kapitole, musíme zmínit i SEO.
Budování návštěvnosti organicky sice není zrovna nejrychlejší způsob, ale má dvě nesporné výhody:
- je stabilní a udržitelný (blog vám bude přivádět návštěvnost kontinuálně)
- je zdarma (když nepočítáte strávený čas)
Shrnutí a další kroky
Pokud jste doufali, že se návštěvnost na novou doménu dá dostat snadno a nejlépe zdarma, tento článek vás asi vyvedl z omylu. Ale nezoufejte, s trochou úsilí se to dá zvládnout.
Nejlepší je vybrat několik z výše zmíněných metod a zakomponovat je do svého marketingového plánu.
Zvolte jak ty, které sice něco stojí, ale nesou ovoce rychle, tak ty dlouhodobé, jako je psaní obsahu pro SEO.