Jak nepodlehnout podvodníkům při on-line nákupech během Black Friday

Společně se stoupající oblibou Black Friday roste i možnost, že se zákazníci stanou obětí kyberútoků. Tuto přímou úměru potvrzuje nová zpráva společnosti Kaspersky.

Jak nepodlehnout podvodníkům při on-line nákupech během Black Friday


Míra útoků cílených na zákazníky e-shopů podle jejích expertů vzrostla oproti loňskému roku o 15 %. Amazon navíc spustil další týden speciálních nabídek před Black Friday, čímž se hrozba útoků ještě navýšila.

O Black Friday ví 95 % spotřebitelů, což z něj dělá největší každoroční prodejní událost. Zatímco dříve lidé obléhali kamenné prodejny a na internetu nakupovali až na Cyber Monday, které se poprvé objevilo v roce 2005, dnes díky vzestupu internetových obchodů nakupuje online mnohem více lidí.

Čísla z průzkumu Black Friday Global ukazují, že minulý rok nakupovalo výhradně v kamenných prodejnách pouze 12 % zákazníků. 

Narůstající počet aplikací jednotlivých obchodů a včasnější přístup k nabídkám z pohodlí domova přiměly spotřebitele nakupovat na internetu (56 % upřednostňuje nákupy přes internet a 55 % nyní používá smartphony pro nakupování během Black Friday).

Kombinace vysokého počtu nakupujících a prodloužení doby, kdy akce platí, s sebou logicky přináší i více času na kyberútoky.

Zpráva společnosti Kaspersky uvádí, že míra phishingových útoků narůstá o 24 % v porovnání s průměrem po zbytek roku. Hackeři sázejí na sníženou ostražitost lidí během hledání těch nejlepších nabídek, a tak se bezmála stovka internetových obchodů a mobilních aplikací stala cílem škodlivých aktivit.

V prvním čtvrtletí tohoto roku prý mělo zaútočit na zákazníky oblíbených značek patnáct rodin finančního malwaru. Letos navíc k již známým rodinám bankovního malwaru typu Zeus, Betabot či Cridex Gozi identifikovali experti i dva nové typy pro mobilní využití – Anubis a Gustuff.

Hackeři cílí na e-shopy ve snaze získat uživatelské údaje zákazníků jako jsou loginy, hesla, čísla karet, telefonní čísla a další. Data od obětí získávají několika způsoby –  jejich zachycením při zadávání na cílové stránce, upravováním obsahu na stránce či přesměrováním zákazníků na phishingové stránky.

To jasně dokazuje, že spotřebitelé musí být velmi opatrní a že prodejci musí klást zvláštní důraz na bezpečí svých zákazníků.

Uživatelům, nakupujícím ve výhodných slevách během tohoto týdne, odborníci doporučují:

  • Buďte zvláště opatrní při používání mobilního zařízení při on-line nákupech. Zkrácené URL adresy, které se často používají, aby byly uzpůsobené telefonu, mohou snáze skrýt riskantní web. Zároveň nenakupujte, pokud jste přihlášeni k nezabezpečení Wi-Fi síti – raději využijte svá data.
  • Vyhněte se nakupování na stránkách, které se zdají podezřelé nebo obsahují chyby. A to bez ohledu na to, jak skvělé jsou jejich slevy.
  • Neklikejte na neznámé odkazy, které vám přijdou do e-mailu nebo do zprávy na sociálních sítích. A to ani v případě, kdy vám je nečekaně pošle známý člověk.
  • Snižte si dostupný obnos peněz na svém bankovním nebo on-line účtu, případně pro on-line platby využívejte předplacené karty. Čím větší zůstatek na účtech máte, tím „větší radost“ můžete udělat hackerům.
  • Omezte počet pokusů o transakci na vaší kartě.
  • Zapněte si a vždy využívejte dvoufaktorové ověřování (jako je například Verified by Visa nebo MasterCard Secure Code).
  • Na všechna zařízení, na nichž nakupuje na internetu, si nainstalujte účinné bezpečnostní řešení.
  • Pravidelně si zálohujte svá data, abyste se vyhnuli jejich ztrátě, pokud byste se stali obětí kybernetického útoku.
  • Pravidelně aktualizujte Windows a všechny aplikace.
  • Pro každý on-line účet používejte unikátní silné heslo. Pokud máte problém si všechna hesla pamatovat, pořiďte si program správce hesel – password manager.
Úvodní foto: © olly - Fotolia.com










Komentáře