Sledování uživatelů za účelem poskytování reklamy je běžnou praktikou, která nikoho nepřekvapuje, a většina uživatelů internetu s tím nemá problém – protože proč se zajímat o to, že jakási anonymní společnost ví, jaká místa na internetu navštěvujeme, natož když nejsou spojená s naším jménem? Řada lidí – a mezi nimi i skalní zastánci soukromí, reklamy „na míru“ preferuje.
Dnes se tyto informace používají primárně k poskytování reklam, ale možností, jak mohou být využity, je celá řada.
To, že se ceny různých služeb nejsou pro všechny zákazníky úplně stejné, je normální a nikoho to nepřekvapí – cena letenek je určována například zvoleným místem, ceny pojištění se odvíjejí od sportovních aktivit a životního stylu a podobně. Většina lidí tomu rozumí a nemá s tím problém. Ale bylo by správné platit za hotelový pokoj víc, protože byl zarezervován pomocí zařízení od Applu?
Wall Street Journal zmínil, že uživatelé používající Mac, kteří si zarezervovali pokoje v hotelu Orbitz, zaplatili za pokoje v průměru o 20 až 30 dolarů více než ti, kteří pokoje objednávali z počítačů s operačním systémem Windows. Ukázaly se jim totiž pouze dražší pokoje.
Každá webová stránka ví, jaký používáte operační systém. Tuto informaci obdrží automaticky společně s dalšími daty – například s adresou IP. S informacemi, které se dají získat díky cookies, může web rozpoznat, jaké ceny zobrazit.
Dalším nebezpečím jsou tlačítka „Líbí se mi,“ která o uživatelích Facebooku odhalují víc, než se může na první pohled zdát. Skupina výzkumníků z univerzity Cambridge před pár měsíci zveřejnila výsledky experimentu, ve kterém facebooková aplikace sledovala vše, čemu uživatelé dali „Líbí se mi.“ Poté dali výzkumníci uživatelům aplikace dotazník, s jehož pomocí získali demografické informace a nakonec našli souvislosti mezitím, co o sobě kdo řekl v dotazníku a co uvedl na Facebooku.
Datamining dokáže rozeznat spojitosti mezi zdánlivě nesouvisejícími útržky informací. Pouze za použití dat z „Líbí se mi“ byli výzkumníci schopni rozpoznat s překvapivou přesností pohlaví, věk, rasu, sexuální orientaci, politické názory, názory na drogy a mnoho dalších údajů. Některé spojitosti byly přinejmenším zvláštní. Například lidé, kteří si dají rádi vlnkované hranolky, mají podle výzkumníků obvykle větší IQ.
Jiné spojitosti byly o něco méně podivné: Například muži v USA, kteří mají rádi televizní seriál Glee, jsou pravděpodobně homosexuálové a lidé, kteří poslouchají death-metalovou skupinu Slayers, jsou pravděpodobně kuřáci.
Tato data jsou však stále více méně anonymní, a tak zdánlivě není důvod k obavám. Až na to, že pokud jste v posledních letech žádali například o půjčku či práci pomocí internetového formuláře, stránka, na které jste formulář vyplnili, může mít jednoduchý přístup k jednomu z vašich profilů. A tak jednoduše odvodit třeba to, zda kouříte. Některé banky dokonce využívají facebookové profily. Pokud jsou zadlužení vaši přátelé, tak půjčku pravděpodobně nedostanete – spadáte do rizikové skupiny. Této praktice se říká weblining a na rozdíl od offlinové verze „redliningu“ není nelegální. Weblining je také téměř nemožný prokázat.
Online sledování má své kladné stránky i pro uživatele – například různé slevy a výhody. Ale otázkou je, zda se to vyplatí. Nebezpečí a nepříjemnosti, které z toho mohou vzejít, nejsou žádným sci-fi, ale realitou.
Klady a zápory personalizace webu a možné hrozby
V areálu společnosti Apple v Kalifornii proběhlo ve čtvrtek jednání o standardu Do Not Track, který by měl pomoci lépe chránit uživatele před sledováním jeho aktivit online.
autor Markéta Gajdošová | SecurityWorld |
Související články
Život online silně ohrožuje naše soukromí II
Život online silně ohrožuje naše soukromí
Mozila uvedla API pro online platby v systému Firefox OS
Apple odmítá slídivé aplikace využívající cookies
Sociální sítě jako hrozba pro firemní data
SecurityWorld
J.P. Morgan uvede vlastní kryptoměnu
Jak si nejlépe chránit svou vnitrofiremní síť
Jak zabezpečit proměnlivé IT prostředí?
Na Valentýna s hackerem na ryby
Firemní bezpečnost nejvíc ohrožují přílohy

Komentáře