Devět užitečných vychytávek pro efektivní práci s Windows 10

Windows 10 nabízejí škálu výkonných nástrojů pro nadšence, kteří si svou orientaci v systému chtějí usnadnit. Jen vědět, kde je najdete! Vybrali jsme pro vás hned několik vychytávek, s nimiž můžete šetřit čas i nervy.

Devět užitečných vychytávek pro efektivní práci s Windows 10


1)      Časová osa

Časová osa je prakticky to samé jako historie prohlížení, nesleduje však vaši aktivitu v browseru, ale ve vašich nainstalovaných aplikacích. Chronologicky zobrazuje dříve otevřené soubory a například v propojení s nástroji sady Office snadno umožňuje vrátit se k dokumentu ve stavu, v jakém se nacházel dva týdny nazpět.

Pokud navíc využíváte účet Microsoftu a soubory máte uložené v cloudu, vracet se k nim tímto způsobem můžete odkudkoliv. Časovou osu otevřete snadno klávesovou zkratkou Win + Tab.

2)      Virtuální plocha

Díky této funkci si můžete otevřít více pracovních ploch a například na každé mít spuštěné různé typy programů – na jedné ty určené pro práci, na druhé ty pro zábavu. Dostanete s k ní po otevření Časové osy (viz výše), na níž v levém horním rohu najdete možnost „Nová plocha“. Jakmile ji máte nastavenou, můžete v téže nabídce mezi plochami přepínat.

3)      Schránka v cloudu

Pokud pracujete na různých zařízeních, díky synchronizaci Windows 10 ani nemusíte pocítit rozdíl. S cloudovou Schránkou můžete zkopírovat text z jednoho PC a vložit ho na jiném. Nejdřív ji však musíte aktivovat, a to přes nabídku Start – Nastavení – Systém – Schránka.

4)      Bezkontaktní sdílení

Někdy však je potřeba mezi počítači sdílet víc než text. V takovém případě zpravidla přichází na řadu USB disk. Ovšem pozor, díky funkci Bezkontaktní sdílení se můžete obejít i bez něj. Stačí pravým tlačítkem kliknout na soubor a přes nabídku Sdílet ho skrz Bluetooth a Wi-Fi poslat na blízký počítač. I tuto funkci je však potřeba nejdřív nastavit: Start – Nastavení – Systém – Sdílená prostředí.

5)      Inteligentní úložiště

Koš a adresář Stažených souborů jsou nenápadnými žrouty prostoru, s funkcí Inteligentní úložiště je však můžete držet na uzdě. Najdete ji opět v nastavení systému, kde už jen stačí nastavit parametry, jakými se má řídit, abyste si disk nezahlcovali zbytečnostmi.

Procesy lze koordinovat i s úložištěm na OneDrive a nepotřebné soubory před definitivním mazáním posílat pro jistotu tam.

6)      Historie souborů

Historie souborů obsahuje obnovitelné záznamy všech změn, které jste provedli v rozpracovaných dokumentech. Pokud tedy potřebujete vrátit vymazaný text z dřívější verze dokumentu, využijte právě této funkce.

Mrkněte do Nastavení – Aktualizace a zabezpečení – Zálohování. Funkce ovšem pro zálohování této historie potřebuje další disk, ať už interní či přenosný.

7)      „Tajné“ menu pro výkonné pracanty

V tomto případě nejde o nic nového, ale schválně, zkuste na Start menu kliknout pravým tlačítkem myši. Zjeví se vám dlouhý seznam funkcí a nastavení pro opravdové nadšence, kteří si chtějí s nastavením Windows vyhrát.

8)      God Mode – Božský mód

Ani God Mode není žádnou novinkou a nastavit si ho můžete i ve starších verzích Windows. Jedná se o Easter Egg v podobě složky s více než dvěma stovkami programů a nejrůznějších nastavení operačního systému. Jak se k nim dostat?

Vytvořte prázdný adresář, do jeho názvu vložte tento kód: .{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}. (s tečkami před i za!) a pak už jen nechte zázraky dít se!

9)      Dynamický zámek

Pokud nechcete, aby vám kolegové hleděli do počítače, zatímco si potřebujete odskočit, a na odhlašování zapomínáte, přijde vám vhod Dynamický zámek.

Prostřednictvím bluetooth spojí váš počítač s telefonem a automaticky ho zamkne, jakmile se s telefonem vzdálíte. K nastavení se dostanete skrz Nastavení – Účty – Možnosti přihlášení.

Úvodní foto: Mark Hachman/IDG










Komentáře