Každý desátý prohlížeč už je Edge. Chrome klesá

Uživatelský podíl prohlížeče Microsoft Edge se v říjnu poprvé dostal na dvouciferné číslo. Naopak obliba Google Chromu třetí měsíc v řadě klesla.

Každý desátý prohlížeč už je Edge. Chrome klesá


Podle analytické společnosti Net Applications si Edge uplynulý měsíc polepšil o 1,4 % na výsledných 10,2 %. Šlo o zatím historicky největší meziměsíční skok Edge, který se díky němu vůbec poprvé dostal přes desetiprocentní metu.

Navíc, dosavadní největší nárůst, který Edge zaznamenal v prosinci 2019, byl zhruba poloviční, takže aktuální skok je skutečně historický. Objevily se dokonce spekulace, zda ve výpočtech Net Applications nedošlo k chybě. Ty koneckonců posílily též výsledky Internet Exploreru, který se oklepal a posílil ještě neuvěřitelněji 1,7 % na 5,6 %. Ve prospěch Edge ale nepochybně zahrál jeho restart na bázi Chromia a rozšíření podpory i pro jiné verze Windows než jen 10, ale také pro macOS a Linux.

Edge však pozvolna posiluje od ledna, za uplynulý rok jeho meziměsíční nárůsty činí v průměru 0,3 %. Tímto tempem by se na konci roku mohl dostat k hranici 11 % a v prosinci roku příštího dokonce až na 15 %. Což ale předpokládá, že jeho konkurenti budou nadále ztrácet, přičemž největším adeptem je – možná překvapivě – Chrome. Proč? Především proto, že Edge na bází Chromia je de facto převlečený Chrome.

Dosavadní lídr mezi prohlížeči v říjnu ztratil 0,7 % a měsíc skončil s podílem 69,3 %. Pro Chrome se jedná o třetí meziměsíční ztrátu v řadě, což je úkaz, ke kterému v jeho patnáctileté historii došlo pouze čtyřikrát (naposledy mezi zářím prosincem 2019). Zároveň však není vyloučeno, že se Chrome oklepe a dobude zpět ztracené pozice, ostatně tak jako v minulosti. Na základě dvanáctiměsíčních průměrů se dá odhadnout, že na metu 70 % by se mohl vrátit v březnu příštího roku. Rozhodující bude strategie, jakou společnosti v následujících měsících zvolí.

Zatímco Google „nutil“ Chrome běžným uživatelům, kteří ho pak vyžadovali i v zaměstnání, Microsoft může díky své reputaci a orientaci na firemní prostředí zvolit opačnou strategii. Dostat Edge do firem a věřit, že na něj pak uživatelé přejdou i v soukromí.

Stranou tohoto souboje stojí Firefox, který si drží beze změn 7,2 %, což se dá pro Mozillu nejspíš pokládat za úspěch. Safari od Applu si v říjnu pohoršilo o 0,2 % na 3,4 % a Opera se dostala na své historické minimum 0,7 %.

Zásadní je ale také zmínit, že jde o na dlouhou dobu nejspíš poslední data oblíbenosti prohlížečů. Přinejmenším od Net Applications. Společnost oznámila, že změny, které vývojáři prohlížečů chystají, nebudou kompatibilní s jejich monitorovací technologií a pokračování průzkumu dosavadním způsobem by vedlo k nepřesnostem.

Úvodní foto: Microsoft










Komentáře