Hlavní navigace

Nová správa mobilů nabízí konsolidaci různých řešení i podporu analytiky

11. 2. 2018

Sdílet

 Autor: Fotolia © Scott Maxwell
Trendy pro správu podnikové mobility budou vyvolávány rostoucí složitostí hardwaru a softwaru, obavami o soukromí a prosazováním předpisů týkajících se mobilních zařízení na pracovišti.

S rostoucím zaměřením na nositelnou elektroniku, internet věcí, strojové učení a virtuální realitu potřebují šéfové IT zajistit, aby jejich strategie podnikové správy mobility (EMM, Enterprise Mobility Management) umožňovaly škálování.

Mobilní zařízení jsou ve firmě stále početnější a stále roste i obtížnost jejich správy. Ať už jde o zaměstnance či zákazníky, počet potenciálního hardwaru a softwaru pracujícího s korporátními daty může být brzy doslova ohromující.

„Pokud EMM již dnes spravuje miliony zařízení, bude v budoucnu spravovat miliardy dalšího vybavení,“ prohlašuje Clare Grant, generální ředitelka společnosti Red Hat Mobile.

V letošním roce dojde k řadě změn ve způsobu, jak podniky používají EMM – přejdou od přístupu zaměřeného na zařízení na komplexnější strategie. Zde je šest nejvýznamnějších předpovědí od odborníků o tom, jak se změní EMM v roce 2017.

 

  1. Společnosti začnou více věřit platformě Android

Bude rok 2017 rokem Androidu v podnicích? Chris Silva, ředitel výzkumu ve firmě Gartner, který zpracoval 2016 Magic Quadrant pro systémy EMM, si myslí, že v případě Androidu nadejde čas, kdy bude moct tento systém naplno zazářit.

Poukazuje přitom na nástroje, jako je Android for Work, i na nejnovější zařízení Pixel jako na dvě znamení, že podniky budou řešení se systémem Android nasazovat masivněji.

Začalo to nárůstem počtu zařízení Android připravených na podnikovou sféru, jako jsou například produkty od Samsungu, prohlašuje Silva. Přestože uznává, že iOS „zůstává preferencí většiny podniků pro firmou vlastněná mobilní zařízení“, vidí, že korporace začínají už věřit také zařízením se systémem Android.

Sady EMM jen usnadní IT oddělením podporu více typů hardwaru a softwaru při zachování efektivního přístupu k zabezpečení.

 

  1. Nositelná elektronika najde své uplatnění v podniku

Kromě zvýšení počtu zařízení se systémem Android dojde podle Clare Grant v roce 2017 také k nárůstu počtu nositelné elektroniky v práci, zejména s růstem její spotřebitelské popularity.

„Jak podniky začnou více používat nositelnou elektroniku pro pracovní postupy B2E a objevovat další případy použití zaměřené na spotřebitele, očekáváme, že zájem o jejich správu a přístup k datům poroste, jako tomu bylo na počátku u smartphonů.Důkaz toho je vidět v oznámení Samsungu ohledně jejich produktu EMM pro nositelnou elektroniku,“ tvrdí Grant.

Každé nové zařízení a použití mohou přinést efektivitu a zvýšit produktivitu, ale zvyšují také složitost zabezpečení a správy mobilních zařízení.

„Ať už to je chytrý telefon, tablet, senzor IoT, osobní digitální asistent nebo nositelná elektronika – každá organizace potřebuje integrovat připojená zařízení do své strategie EMM,“ dodává Grant.

Strategie EMM budou muset nejen zohlednit současný hardware, ale vytvořit také prostor i pro hardware chystaný. Každé zařízení, které má potenciál stát se „připojeným“, bude vyžadovat určitou úroveň správy ze strany oddělení IT.

 

  1. Změny BYOD

Silva tvrdí, že viděl většinu firem zápasit s tlakem přejít zcela na strategii BYOD, tzn. dovolit zaměstnancům používat svá osobní zařízení pro práci. Když však přijde na správu mobilních zařízení z hlediska soukromí a dodržování předpisů, podniky zjišťují, že správa zásad je pro oblast BYOD poměrně obtížná.

„Jak počet aplikací v podnikovém katalogu aplikací roste a s nimi také množství míst v zařízení, kde se mohou podniková data nacházet, přiměla nutnost administrace celého zařízení prostřednictvím tradičního řešení MDM mnoho organizací přejít zpět k podnikem vlastněným zařízením,“ popisuje Silva.

Zatím však nad BYOD ještě nevynáší konečný soud a poznamenává, že tento trend „není mrtvý, ale není jediným řešením“. Podle svých slov spíše předpokládá, že firmy začnou opouštět trend zařízení vlastněných zaměstnanci, ale používání osobních přístrojů v práci budou stále dovolovat.

Protože se očekává, že k podnikovým aplikacím bude mít přístup ze svých osobních telefonů více zaměstnanců, budou šéfové IT potřebovat vytvoření odpovídajících přístupů k BYOD.

 

  1. Konsolidace EMM

MDM se rychle stává zastaralým pojmem. Namísto toho Gartner vytvořil pojem EMM, který ukazuje na posun ve správě mobilních zařízení ke kompletním sadám obsahujícím více nástrojů pro správu zařízení, aplikací a softwaru.

Jak se začíná postupně rozmazávat hranice definující mobilní zařízení, čeká i řešení MDM „tuhý boj proti plně vybaveným sadám EMM“, domnívá se Silva. Když nic jiného, tak více firem nasadí platformy EMM a nadále bude používat známé nástroje MDM, které jsou součástí těchto sad.

EMM také firmám pomáhá posílit některé postupy, jako například pro dodržování předpisů či schopnost nasazovat najednou aktualizace a opravy v celé řadě zařízení.

„Řešení dokonale integrovaná do všech existujících podnikových systémů a platforem začnou získávat popularitu díky komplexní viditelnosti a snadnosti používání,“ tvrdí Mitch Berry, viceprezident pro EMM ve společnosti Mobi.

 

  1. Strojové učení a big data

Silva také předpovídá, že budoucí strategie EMM budou využívat strojové učení, které pomůže zvládat velké toky dat a automatizovat datové analýzy.

To bude velmi důležité, protože množství shromažďovaných podnikových dat s nárůstem složitostí technologií jen poroste, nemluvě o tom, že nová data a lepší automatizace správy dat otevřou dveře ke zcela novým případům využití těchto dat, vysvětluje Silva.

Příkladem podle něj může být řešení EMM, které shromažďuje data o pohybu uživatelů tím, že vidí, k jaké části bezdrátové sítě se připojují, a hledá souvislosti s denní dobou a aplikacemi v zařízení. Časem se zásady mohou „naučit“ chování konkrétního člověka v daném místě i čase a proaktivně poskytovat aplikace nebo jejich data.

 

  1. Tlak na dodržování předpisů a regulaci

Hacking a úniky dat jsou nyní součástí celostátní diskuze o soukromí – a firmy pocítí důsledky, pokud se tak již nestalo. Silva tvrdí, že v roce 2017 se uvidí nárůst „předepisující legislativy v oblasti soukromí a zabezpečení digitálních dat“, která bude tlačit IT ředitele ke tvorbě mobilních strategií.

Část organizovaného přístupu bude zahrnovat implementaci nejlepších postupů týkajících se bezpečnosti pro zaměstnance, zákazníky a firemní data.

Kvůli zajištění schopnosti podniku škálovat svůj mobilní přístup budou muset IT ředitelé promyslet odpovídající strategie. Sady EMM v tom budou pravděpodobně hrát velkou roli, protože firmám pomohou zvládnout složité úkoly zabezpečení a stanou se důležitými nástroji při správě mobilního zabezpečení, prohlašuje Silva.

Tlak na zabezpečení dopadne v roce 2017 nejen na bedra IT ředitelů. Berry totiž dokonce předpovídá, že si zabezpečení najde cestu na stůl každého manažera ředitelské úrovně.

„Ostře sledovaná narušení bezpečnosti jsou stále častější, což je důvod, proč se zabezpečení dat a soukromí dostává mezi hlavní priority ředitelské úrovně.Brzy uvidíme, jak i další šéfové – než jen IT oddělení --– požadují přísnější opatření pro šifrování a prevenci úniků dat ve všech koncových zařízeních,“ dodává Berry.

 

Proč EMM zdražuje?

Ceny softwaru pro správu podnikové mobility stále rostou. Co je důvodem zdražování?

Mitch Betts

Poptávka uživatelů po softwaru pro správu podnikové mobility (EMM) nadále roste a dodavatelé posilují, takže ceny jejich produktů rostou. Investoři totiž nemají u jednacího stolu dostatečnou vyjednávací sílu, uvádějí analytici společnosti IBISWorld.

příloha_ovladnete_sva_data

V nedávné zprávě tito odborníci na nákupy uvádějí, že ceny za software EMM v posledních třech letech vzrostly o 1,9 % a nadále stoupnou o 1,6 % až do roku 2019.  Ceny za jednotlivé produkty se velmi liší, ale v průměru se srovnávací cena za software EMM drží na úrovni 71,10 dolaru na zařízení a uživatele, uvádí zpráva IBISWorld.

Dodavatelé EMM, jako jsou například Microsoft, VMware, MobileIron nebo Good Technology, mají obvykle „velkorysé“ ziskové marže, ačkoli mají také vysoké náklady na reklamu, uvádí zpráva IBISWorld.

Byl pro vás článek přínosný?