Hlavní navigace

Umělá inteligence do každé kanceláře

16. 9. 2019

Sdílet

 Autor: Fotolia @ willyam
Podle analýzy společnosti Gartner se umělá inteligence stane do roku 2025 „kancelářským mainstreamem“. Co to znamená pro vás?

Kancelářské činnosti v příštích pár letech významně obohatí umělá inteligence. Tvrdí to aktuální analýza společnosti Gartner. Trend dle ní nastartuje využívání virtuálních asistentů, kteří se už osvědčili v domácnostech, a v roce 2025 má být technologie „mainstreamem“, ačkoliv dosud její větší rozšíření stále brzdí obavy spjaté s bezpečností a soukromím.

Gartner v analýze také odhaduje, že prodeje chytrých reproduktorů v roce 2021 přesáhnou hodnotu 3,5 miliardy dolarů, přičemž do té doby vzroste o čtvrtinu počet pracovníků, kteří virtuálního asistenta v práci používají na denní bázi.

„Jediná záhada je, proč to trvá tak dlouho,“ zamýšlí se viceprezident společnosti Matthew Cain, jenž je za analýzu zodpovědný. „Myslím, že všichni vidíme, jak Alexa nebo Siri dokážou obohatit náš život.“

Umělá inteligence by přitom neměla pomáhat jen s doplňkovými činnostmi, Gartner předpokládá, že rovněž pomůže manažerům v jejich rozhodování.

„Netvrdíme, že se člověk bude zodpovídat algoritmu, ale v roce 2025 už budou robošéfové zcela běžní,“ pokračuje Cain.

„Jen se zamyslete, v čem spočívá manažerská práce: plánování, přidělování práce, chystání výkazů, vedení podřízených, schvalování, třídění informací a dohlížení na výkon. Spoustu z toho může dělat umělá inteligence. Vašeho šéfa nenahradí algoritmus, ale váš šéf bude využívat umělou inteligenci, aby pracoval lépe a rutinní činnosti zvládal efektivněji.“

Pokroku se však není třeba obávat, představy, že nám „počítače seberou práci“, jsou prý liché. „V roce 2024 bude umělá inteligence představovat zásadní, ale převážně neviditelný prvek našich každodenních pracovních aktivit,“ přidává se Cainův kolega Leigh McMullen.

Ostatně, už dnes je umělá inteligence při řadě činností využívána, když softwaroví vývojáři využívají strojového učení k vylepšování svých aplikací.

Gartner v analýze uvádí též průzkum mezi zaměstnanci. Ti očekávají, že AI za ně bude vykonávat jednodušší a rutinní úkoly typu nacházení nebo třídění konkrétních informací.

„Jen málo lidí očekává, že jim umělá inteligence bude pomáhat řešit složité problémy,“ říká další ze zástupců společnosti Gartner, Helen Poitevinová.

příloha_ovladnete_sva_data

„Ani od ní nečekají zázraky. Chtějí jen pomoct s každodenními činnostmi. Už dnes z umělé inteligence těží a možná si to ani neuvědomují. (…) V budoucnu se její význam ještě zvýší, ale pořád půjde jen o pomocníka s obecnými záležitostmi. Nikoliv o nástroj, který by za nás zvládal lékařskou diagnózu nebo schvaloval půjčku.“

Matthew Cain dodává, že „diskuze, zda umělá inteligence ničí, nebo naopak pomáhá vytvářet pracovní místa, je stále aktuální. Ano, jsou pozice, které s rozvojem umělé inteligence zaniknou, ale náš názor je ten, že míst, která díky ní vzniknou, bude víc. Z toho důvodu, že přináší větší efektivitu práce, díky které může firma růst. A rostoucí firma může nabírat více zaměstnanců.“

Byl pro vás článek přínosný?