Umělá inteligence je budoucností ERP

I navzdory kulturním bariérám či zastaralým technologiím je umělá inteligence (AI) připravena převzít funkce klasického podnikového softwaru. Dodavatelé ERP v současnosti přidávají do svých produktů funkce strojového učení a podniky zase horlivě zkoumají možnosti, které jim to může přinést. Co tedy AI může nabídnout vašemu ERP?

Umělá inteligence je budoucností ERP


V současné době se firma AmerisourceBergen nachází stále ve fázi procesu pokládání základů, aby následně mohla pokračovat ve zjišťování, jak využívat strojové učení pro upozornění na podnikatelská rizika, využívat prediktivní analytiku a automatizaci pracovních toků. Zatím ale nedošlo k žádným rozhodnutím, dodává Kugler.

Ale lepší předpovědi, nastavení lepších cen, a dokonce snížení výrobních nákladů nejsou jedinými přínosy inteligentnějších systémů. Technologie umělé inteligence také firmě pomůže při obraně, a to nejen vůči jejím současným přímým konkurentům.

„Velmi dobře si například uvědomujeme, že do naší sféry vstupuje Amazon,“ popisuje Kugler. „Byli bychom blázni, kdybychom si mysleli, že Amazon nevyužije vše, co umí, aby byl co nejsilnější.“

Firmy, které nevyužívají výhody umělé inteligence, budou trpět, dodává Kugler.„Myslím, že uvidíte větší úpadek jejich zisku a nakonec budou buď muset diverzifikovat a najít další příjmy, nebo se stanou kandidáty na pohlcení jinou firmou.“

Příprava na AI

Stejně jako AmerisourceBergen se mnohé firmy stále připravují na inteligentní ERP systémy, které používají strojové učení a pokročilou analytiku, inteligentní rozhraní a automatizaci pracovních toků.

Produkty a funkce ERP založené na umělé inteligenci se dostaly na trh teprve nedávno a společnosti přistupují k přijetí pomalu a opatrně, popisuje Josh Sutton, šéf pro umělou inteligenci v poradenské společnosti SapientRazorfish.

„AI je dnes velmi významnou součástí transformace podnikání,“ popisuje, „a rychlost transformace je rychlejší než kdykoli v minulosti.“

Sutton vidí mnoho firem, které začínají s úzce zaměřenými pilotními projekty pro přidání AI do systémů ERP, ale je stále velmi brzy.

„Jsme opravdu na začátku této cesty,“ prohlašuje. „Nejúspěšnější firmy jsou ty, které postupují po malých krocích a nesnaží se zvládnout vše najednou.Takové společnosti mají skutečné výsledky a spíše dříve než později.“

Další firma, která vidí potenciál umělé inteligence a strojového učení pro zlepšení provozu, je Home Depot.

V současné době má tato společnost datové vědce v týmu analýz prodeje, trendů počasí a dalších dat, která pomáhají předvídat potřeby zákazníků. Vezměme si například očekávané živelní pohromy.

„Dokážeme rychle reagovat a připravit nouzové dodávky vody či generátorů na strategicky umístěná distribuční centra,“ prohlašuje Paul Mayer, manažer komunikace společnosti Home Depot.

Dnes to všechno zajišťují lidé s využitím svého intelektu. Firma však vyhodnocuje a testuje používání umělé inteligence a strojového učení, zejména pokud jde o řízení dodavatelského řetězce a zásob. „Naším cílem je zajistit, abychom měli správné produkty ve správný čas, když je lidé potřebují,“ prohlašuje.

Podle průzkumu společnosti LevaData se 69 procent firem velmi zajímá o to, jak může AI pomoci zlepšit jejich dodavatelský řetězec.

Takže co brání přechodu k inteligentnějšímu ERP? Existuje zde několik faktorů, mezi které patří kulturní otázky, pomalejší tempo přijímání cloudu pro ERP v porovnání s jinými aspekty podnikání a skutečnost, že se technologie objevuje teprve nyní.

 

Problém ERP s lidmi

Podle průzkumu LevaData uvedlo 49 procent respondentů, že jejich interní personál zatím není připraven na radikální digitální transformaci těchto klíčových firemních procesů.

Vezměme například proces nákupů. Velké společnosti se mohou zabývat tisíci různých produktů od tisíců dodavatelů, ale odpovědní lidé používají při jednání o cenách obvykle stále tabulky Excelu a vnitřní pocity, vysvětluje Rajesh Kalidindi, zakladatel a výkonný ředitel společnosti LevaData.

Chtějí využít své letité podnikatelské zkušenosti a vybroušené instinkty. Nyní se musejí přeorientovat na daty řízený přístup.

„Lidé si myslí: ‚To mi sebere práci.Budou se spoléhat na rozhodnutí stroje, nebo moje?‘,“ popisuje Kalidindi.

Podle průzkumu vykonaného v létě firmou SAS je kulturní výzva největší bariérou pro přijetí umělé inteligence, přičemž téměř polovina respondentů uvedla, že této technologii nedůvěřuje.

Kromě toho, že se obávají využít radu stroje, se mohou zaměstnanci také zdráhat předávat informace, které stroj potřebuje k lepšímu rozhodování. Konkrétně pokud jde o dojednávání cen, potřebuje umělá inteligence znát nejen konečné výsledky, ale i to, jaké strategie nefungují.

„Výzvou je získání všech dat, nejen údajů, u kterých si to lidé přejí,“ prohlašuje Sutton ze společnosti SapientRazorfish. „Je to změna chování, se kterou se firmy potýkají.AI pracuje lépe se všemi daty, ne pouze s daty, která lidé sdílet chtějí.Často lidé zadají něco do systému, jen když to na ně vrhá dobré světlo.“



Úvodní foto: phonlamaiphoto



Vyšlo v Computerworldu 2/2018








Komentáře