Umělá inteligence je budoucností ERP

I navzdory kulturním bariérám či zastaralým technologiím je umělá inteligence (AI) připravena převzít funkce klasického podnikového softwaru. Dodavatelé ERP v současnosti přidávají do svých produktů funkce strojového učení a podniky zase horlivě zkoumají možnosti, které jim to může přinést. Co tedy AI může nabídnout vašemu ERP?

Umělá inteligence je budoucností ERP


 

Pomalý pohyb ke cloudu

Cloudová a SaaS nasazení usnadňují dodavatelům ERP implementaci nejnovějších technologií a integraci datových zdrojů a analytických nástrojů od externích partnerů.

Podle zprávy společnosti Panorama Consulting využívá systémy ERP ve vlastní infrastruktuře stále 67 procent firem a jen 33 procent užívá cloud a cloudové dodavatele. Pro srovnání, podle IBM se v současnosti 87 procent systémů CRM provozuje v cloudu.

„Většina společností zůstala na špičce tempa a technologických vylepšení u rozhraní, ale teprve začíná hledat zlepšení pro back-office,“ prohlašuje Mickey North Rizza, analytička IDC.

Společnosti, které používají produkty ERP založené na cloudových prostředích nebo SaaS, mají podle ní v případě umělé inteligence náskok.

„Bohužel mnoho velkých podniků stále používá tradiční systémy ERP ve vlastní infrastruktuře a do cloudu zatím nepřechází,“ dodává Rizza. „Tyto velké podniky promeškávají inovace.“

Rizza tedy očekává, že svůj provoz přesune do cloudu více firem, aby tak mohly snáze transformovat své podnikání a více využívat strojové učení.

 

Schopnosti AI

Každý významný dodavatel ERP má využití umělé inteligence ve svém plánu, nebo ji už dokonce ve svých funkcích a nástrojích poskytuje.

Například Oracle představil nedávno pro své cloudové produkty ERP několik doplňků poháněných umělou inteligencí. „Brzy se objeví další produkty,“ prohlašuje Steve Cox, viceprezident skupiny pro marketing produktů Oracle ERP a EPM.

Společnosti jsou ale stále na samém začátku přijetí, popisuje Cox, ačkoli některé organizace již používají AI v oblasti analytiky.

„Třeba britský státní systém zdravotní péče NHS používá umělou inteligenci k odhalení podvodných nároků,“ uvádí. „To je dobrý příklad případu použití.“

Umělá inteligence ale může dělat víc. „Představte si, že dostanete prognostické varování, které naznačuje, že jedna z vašich továren nedokáže v určitý den vyrobit potřebný objem a že by vám nastaly vážné problémy se zákazníky,“ popisuje Cox.

„Na základě toho, co se stalo dříve, dostanete návrh šesti možných řešení s ukázkou finančních důsledků každého řešení. Když vyberete požadovanou variantu, zobrazí se kroky, které je nutné udělat.Nejdůležitější ale je, že když se příště něco podobného stane, systém si vše pamatuje.

To je budoucnost, říká Cox, a proto očekává, že AI bude pro podnikání stejně transformačním vlivem jako cloud computing. „Podle mého názoru změní umělá inteligence a strojové učení všechno,“ dodává.

Cox předpovídá, že rok 2018 bude obdobím počátku výrazného přijímání AI v oblasti ERP. „Myslím si, že zájem je obrovský,“ tvrdí i Paul Farrell, viceprezident Oraclu pro řešení NetSuite.

„Některé firmy tuto technologii využívají již teď, při pohledu na naši zákaznickou základnu má zájem každý, ale čeká se na praktické aplikace,“ vysvětluje Farrell.

Dalším dodavatelem ERP s produktem umělé inteligence je společnost Infor, která oznámila svého bota Coleman AI. Bot využívá hluboké učení Amazon Lex a rozhraní přirozeného jazyka.

Produkt je v současné době v betaverzi a fungovat by měl na jaře, prohlašuje Rick Rider, produktový šéf pro Infor Coleman AI. Podle Billyho Blackerbyho, architekta řešení pro dodavatelský řetězec ve společnosti Whole Foods, jde o fantastickou sadu funkcí.

„Přinášíte funkcionalitu spotřebitelské úrovně do podnikatelského prostředí,“ prohlašuje Blackerby. K dispozici jsou také funkce prediktivní analytiky a strojového učení, které pomáhají systému předpovídat, co uživatel chce.

„Konkrétní případ použití, který mne napadá, je v oblasti plánování sortimentu,“ vysvětlujeBlackerby. Třeba „Colemane, potřebuji produkt, který se vejde do metr široké police v kategorii X, která se shoduje s dalšími sušenými druhy zboží, jež se mají přepravovat v prázdninové sezóně Y.“

„Velké korporace to chtějí ulehčit,“ tvrdí Mitchell Lee, evangelista ve firmě Vendavo, která prodává analytické nástroje pro ceny v oblasti B2B a začala nabízet nástroje pro strojové učení už v roce 2016. „Většina z nich má tendenci být ve všech oblastech velmi konzervativní.“

Podle něj zejména váhají u systémů AI typu černá skříňka, kde není jasný důvod stojící za generovaným doporučením. „Pro lídry firem je důležité, aby chápali proces, který vytváří rozhodnutí,“ dodává Lee.

Vendavo například dokáže automaticky třídit zákazníky podle tržních segmentů, ale ti potřebují pochopit, proč systém vytvořil konkrétní skupiny a proč je konkrétní klient v dané skupině, a ne v jiné.



Úvodní foto: phonlamaiphoto



Vyšlo v Computerworldu 2/2018








Komentáře