Umělá inteligence je budoucností ERP

I navzdory kulturním bariérám či zastaralým technologiím je umělá inteligence (AI) připravena převzít funkce klasického podnikového softwaru. Dodavatelé ERP v současnosti přidávají do svých produktů funkce strojového učení a podniky zase horlivě zkoumají možnosti, které jim to může přinést. Co tedy AI může nabídnout vašemu ERP?

Umělá inteligence je budoucností ERP


„Možná víte něco, co není v datech, máte podnikatelské a obecné znalosti, které nejsou součástí systému,“ říká Lee.

Přibližně deset procent zákazníků využívá technologii strojového učení, aby automaticky identifikovalo tržní segmenty a vypočítalo cenovou sílu, říká Lee, a tato doporučení poté přezkoumají sami lidé.

„V průběhu času se sleduje, zda jsou doporučení funkční, nebo jestli nové ceny buď nepřinášejí prodeje, nebo sice ano, ale s nižší cenou,“ popisuje.

„Korporace se však zdráhají přejít na automatické stanovení,“ dodává. „Lidé jsou zvyklí dělat tato rozhodnutí sami a důsledky strojem způsobené chyby některých těchto doporučení by mohly být závažné.“

„Chceme použít strojové učení pro mnoho oblastí v ERP,“ uvádí Ajoy Krishnamoorthy, viceprezident Acumatiky, dodavatele cloudového ERP. Například se uživatelé budou moci ptát stylem, „Alexo, zeptej se Acumatiky, kolik notebooků máme na skladě,“ vysvětluje.

Některé společnosti již zkoušejí v rámci svých pilotních projektů nové funkce AI, ale zatím nejde o produkční prostředí. V případě integrace asistentky Alexa se blíží nasazení, ale zatím přetrvávají bezpečnostní obavy. Například nechcete, aby mohli náhodní lidé vyžádat a získat firemní údaje.

„Potřebujeme zajistit funkčnost hlasové autentizace,“ popisuje Krishnamoorthy, „a měli bychom ji mít už brzy.“

Další společností s cloudovým ERP je VAI, která na umělé inteligenci začala pracovat přibližně před rokem.

Tato firma nabízí řadu business intelligence produktů IBM Cognos zabudovaných do jejích aplikací a integruje se také s platformou umělé inteligence IBM Watson.

„Mnoho našich zákazníků v tradičních průmyslových oborech zkoumá, co pro ně může umělá inteligence udělat,“ popisuje Kevin Beasley, ředitel IT společnosti VAI. „V budoucnu bude určitě docházet k nárůstu, protože budeme nabízet větší rozsah funkcí AI.“

„Právě začínáme,“ podotýká i Aaron Harris, viceprezident společnosti Sage Intacct. „To všechno jsou nové věci.Právě vytváříme nosnou technologii, ale zákazníkům ji ještě nejsme připraveni nabízet.“

Sage Intacct plánuje úplnou eliminaci uzávěrky, takže budou firemní knihy vždy aktuální a problémy se zjistí a vyřeší okamžitě namísto konce čtvrtletí. Kromě toho namísto vytváření reportů budou moci uživatelé jednoduše pokládat otázky přirozeným jazykem a platforma data zjistí nejen z finančního systému, ale z více zdrojů. „Zákazníci vyjadřují velké nadšení, uvádí Harris.

Firma Nintex, která se zaměřuje na automatizaci pracovních toků, zase pracuje na přidání strojového učení a zpracování přirozeného jazyka, aby pomohla svým zákazníkům opustit prostá pravidla a využívat chytřejší a flexibilnější pracovní toky.

Technologie je v testovací fázi, popisuje Matt Fleckenstein, marketingový ředitel Nintexu, a měla by se zprovoznit v nejbližší době. „Nyní mnoho našich zákazníků využívá fázi pokročilého testování.“

Některé společnosti například mají více než 100 tisíc různých pracovních toků. Inteligence může zaměstnancům akce doporučit, nebo může dokonce některé akce automaticky provádět. „Nejprve systém říká: ‚Vždy máte tendenci schvalovat smlouvy do určité částky od určité osoby. Chcete schválit tyto?‘,“ popisuje Fleckenstein.

Potom, za dva až tři roky, jakmile společnosti získají důvěru v doporučení, může systém přeskočit krok doporučení a prostě pokračovat k vykonání akce.

„Jak během času roste důvěra k technologii a je vidět její přínos včetně omezení nedostatků, můžeme jí dát více pravomocí,“ prohlašuje Fleckenstein. „Nijak se to neliší od přijetí nového zaměstnance, který se stal součástí týmu – s růstem důvěry mu dáváte větší a větší odpovědnost.“

 

Učení konáním

Abyste mohli začít s AI a strojovým učením, je nejlepším prvním krokem konkrétní pokus, radí Helio Mosquim, manažer IT ve firmě Vale, která je jednou z největších světových těžebních společností.

Vale experimentuje se strojovým učením pomocí platformy Leonardo společnosti SAP tak, že vytváří prototypy služeb poháněné umělou inteligencí. Například zaměstnanci, kteří se snaží objednat náhradní díly, musejí v současné době procházet dodavatelské katalogy, najít čísla dílů a potom zadat tato čísla do systému.

„Je to složitý proces a může dojít k mnoha chybám,“ uvádí Mosquim. Společnost proto zvažovala používání hlasového rozpoznávání, ale ukázalo se, že v praxi nefunguje.



Úvodní foto: phonlamaiphoto



Vyšlo v Computerworldu 2/2018








Komentáře