Chytré televize: Příležitost pro uživatele i byznys

Chytré televize představují velkou příležitost pro spotřebitele, tvůrce aplikací, poskytovatele služeb i další podnikatele. Jejich slabinou je ale současná relativně velká roztříštěnost platforem.

Chytré televize: Příležitost pro uživatele i byznys



Televizní obsah, rádia
Podívejme se nejprve na první trend označovaný jako OTT a multiscreen. Již bylo zmíněno, že se filmový obsah snaží prosadit na celou škálu zařízení — počínaje telefony a tablety přes chytré televize, set-top boxy, multimediální centra, jakými jsou například Boxee, Roku nebo GoogleTV, až k herním konzolím PlayStation 3 nebo Xbox.

Aplikace typu OTT se ubírají mnoha směry. Jedním z nich je neomezené zpřístupnění filmového archívu a odvysílaného obsahu. Příkladem může být aplikace BBC iPlayer s heslem „Making the unmissable, unmissable“, u nás pak třeba portály www.ivysilani.cz nebo www.iprima.cz.
Aplikace i obsah jsou ke stažení zdarma. Provoz je financovaný z jiných prostředků a z odvysílané reklamy. Cílem aplikací je doplnit a rozšířit diváckou základnu, nabídnout doplňkové služby a také rozšířit povědomí o značce provozovatele.

Dalším směrem se ubírají aplikace, které se zaměřují na dodatečný obsah a zájmy fanoušků. Zpřístupňují informace ze zákulisí vysílání, portréty herců, trailery, zprávy ze soukromého života celebrit, to vše provázané se sociálními sítěmi.

Zde zůstává vysílání typu DVB stále hlavním médiem pro sledování pořadu, nicméně diskuze, vyhledávání obsahu a jeho komentování a procházení dodatečných informací se přesunuje na mobilní telefony a aplikace na chytrých televizích.

A konečně třetím směrem je pak zpřístupnění placeného obsahu uživatelům — zde je důraz kladen na kvalitu obrazu, snadné procházení a nalezení filmů, personalizaci a zabezpečení pomocí DRM. Příkladem může být multimediální box AppleTV nebo aplikace dostupné na více platformách jako Lovefilm, Voddler, Netflix nebo u nás provozovaná služba Voyo společnosti CME.

Jde v zásadě o přesun tradičních DVD a videopůjčoven na obrazovky chytrých televizí. Největší obtíží zde ale zůstává neochota mnoha zákazníků platit za digitální obsah, který je možné poměrně snadno a komfortně stáhnout zdarma (byť nelegálně) prostřednictvím internetových úložišť.

Přesun plateb za on-line streamované filmy z tradičních DVD a Blu-Ray disků je však neodvratný proces – zajímavou statistiku v tomto ohledu nabízejí Spojené státy, kde letos počet on-line placených filmů překročil počet prodaných fyzických nosičů.

Nejen filmový obsah...
Na televize však míří také celá řada dalších aplikací – zatímco na trhu mobilních aplikací již dávno platí, že pro každou činnost lze nalézt aplikaci, zdaleka to neplatí o nabídce aplikací pro chytré televize.

V této oblasti je zatím nevyužitý potenciál a situace připomíná dobu, která předcházela nástupu aplikačních portálů pro mobilní telefony. Vše se ale zdá být otázkou několika málo let, podobně jako tomu bylo ve světě telefonů a tabletů.

Proč si během sledování neobjednat pizzu přímo na televizi? Nebo si během sledování filmu neprojít předpověď počasí, finanční zprávy a dopravní situaci před cestou nebo si zjistit nejbližší autobusový spoj? Vše je důvěrně známé z prostředí webového prohlížeče nebo mobilního telefonu – ale máme takové aplikace na své televizi?

Dalším typem aplikací, které míří na televize, je zobrazení stavu tzv. chytrého domu. Centrální aplikace na televizi umožňuje ovládání osvětlení, teploty, žaluzií, větrání, vrat nebo bazénu a zabezpečení vašeho domu, včetně odhadu ceny za energie a návrhu možných úspor.

Autor je pracovníkem společnosti Mautilus.



Úvodní foto: © auremar - Fotolia.com



Vyšlo v Computerworldu 21/2012
Celý článek i toto vydání si můžete koupit elektronicky








Komentáře