Kudy kráčí umělá inteligence?

Hned na začátku roku se ukazuje, že umělá inteligence bude i letos stát v popředí světového technologického inovačního procesu. Jedny z nejzajímavějších pokroků v oblasti ukázaly společnosti Google, Microsoft a Alibaba.

Kudy kráčí umělá inteligence?


Google představil balíček nástrojů, které umožní i uživatelům bez pokročilých znalostí strojového učení vystavět vlastní modely a využít tak principy nového oboru ve svém odvětví.

Nástroje AutoML využívají předpřipravené modely strojového učení Googlu a také další pokročilé technologie, např. princip zvaný „Neural Architecture Search“.

Nové produkty jsou součástí proklamovaného cíle Googlu „demokratizovat umělou inteligenci“ a „snížit bariéru bránící ve vstupu do oboru a zpřístupnit umělou inteligenci co největší možné komunitě vývojářů, vědců a podniků,“ popsaly hlavní výzkumnice Googlu pro cloudovou umělou inteligenci Fei-Fei Liová a šéfka výzkumu a vývoje cloudové umělé inteligenci Jia Liová na blogu firmy.

První z produktů v balíčku – který bude prozatím dostupný jen užší skupině vybraných odborníků – je AutoML Vision. Nástroj má pomoci vybudovat vlastní modely počítačového vidění pomocí související technologií Googlu na rozpoznávání obrazu.

Vývojáři mohou přesouvat obrázky do uživatelského rozhraní, ve kterém je budou moci dle svých požadavků různě popisovat. Výsledný model je těmito vstupními daty ovlivňován a uživatelé mohou následně zhodnotit jeho efektivitu a dále jej zdokonalovat. Program pracuje s popisem kvalitativním i kvantitativním.

Google také nabízí svůj „vnitrofiremní tým“, který podle dodaných instrukcí uživatele vybrané obrázky samostatně vhodně označí.

Mezi první „pokusné králíky“ patří prodejce oblečení Urban Outfitters, který experimentuje s automatizací rozpoznávání specifik produktů jako jsou vzory a střihy. Gigant Disney zase technologii využívá k vytvoření modelů počítačového vidění, které dokáží automaticky popsat postavičku, barvu a produktovou kategorii u souvisejících produktů společnosti.

Zoologická společnost v Londýně oproti tomu AutoML Vision používá k analýze a popisu obrázků zvířat zachycených fotopastmi v divočině.

„V současnosti má jen hrstka podniků na světě přístup k pracovníkům a rozpočtu, který jim umožňuje plně ocenit pokroky ve strojovém učení a umělé inteligenci,“ popisují dále výzkumnice Googlu ve svém textu.

„Je jen velmi omezený počet lidí, kteří zvládnou vytvořit pokročilé modely strojového učení. A pokud jste jednou ze společností, které mají přístup k odborníkům na strojové učení a umělou inteligenci, pořád ještě musíte vyřešit časově náročný a komplikovaný proces výstavby vlastního modelu strojového učení,“ pokračují.

Ačkoli Google už v minulém roce představil svůj „Cloud Machine Learning Engine“, nový balíček nástrojů má prý pomoci „odstranit propasti“ a učinit umělou inteligenci „přístupnou každému podniku,“ uzavírají Fei-Fei Liová a Jia Liová.

Úvodní foto: Fotolia



Vyšlo v Computerworldu 2/2018
Celý text vyšel v magazínu Computerworld 2/2018








Komentáře