Nárůst tržeb App Storu vzbuzuje otázku, kolik už je příliš

Tržby App Storu stále rostou. Nejen vývojáři se musí zamyslet, co to pro ně může znamenat.

Nárůst tržeb App Storu vzbuzuje otázku, kolik už je příliš


Tržby App Storu rostou už třetí rok v řadě, oznámil Apple. Jde mimo jiné o podnět k zamyšlení pro firmy, které se snaží v dnešní nelehké době přežít. Statistiku Applu odrážejí sociálně distancované prostředí, v němž se v posledních měsících ocitl celý svět.

Data z App Storu potvrzuje také report trendů mobility, který vykazuje globální pokles plánování tras v aplikaci Mapy, nebo čísla společnosti Mastercard, dle které se online prodeje v období mezi říjnem a Vánocemi ve Spojených státech zvýšily o 49 %. V souladu s těmito trendy roste rovněž množství kamenných obchodů, které přijímají platbu telefonem skrz aplikaci Apple Pay. Ve Velké Británii je takových 85 %, v Austrálii dokonce 99 %. Je však také fakt, že maloobchodní prodejce v uplynulém roce zasáhla vlna bankrotů, přičemž ti stabilnější své aktivity přesunuli do onlinu.

V posledním týdnu roku 2020 dosáhly tržby v App Storu 1,8 miliard dolarů (v roce 2019 to bylo 1,42 miliardy, v roce 2018 1,22 miliard), ještě výraznější meziroční nárůst však zaznamenal Nový rok, který dlouhodobě patří k nejsilnějším dnům. Letos na Nový rok uživatelé platformy utratili 540 milionů dolarů, zatímco loni to byl 386 milionů, v roce 2019 pak 322 milionů.

Bez zajímavosti také není, že od roku 2008, kdy byl App Store spuštěn, si vývojáři a prodejci dle Applu vydělali 200 miliard dolarů, přičemž velkou část z této sumy si uzmuli tvůrci herního obsahu. I tyto trendy musí firmy zvažovat. Zkrátka, čím víc své aktivity přesouváme do virtuálu, tím větší roli sehrávají virtualizované B2C vztahy mezi společnostmi a koncovými zákazníky. Nejen zaměstnanci chtějí mít možnost fungovat na dálku, po témž touží také zákazníci a klienti.

Není se co divit, že dle vyjádření Applu loňský rok „neměl obdoby“. „Uživatelé z celého světa stále častěji nacházejí inspiraci a hodnotu v šíři a kvalitě našich služeb, které jejich životy ovlivňují v menší či větší míře každý den. Jsme velice optimističtí ohledně budoucího vývoje, protože věříme, že vývojáři a kreativci mají neomezené možnosti, z nichž budou těžit naši zákazníci,“ shrnul situaci Eddy Cue, vice prezident Applu pro segment Internet Software and Services.

Optimistický je nehledě na kritiku byznys modelu App Storu, který společnost až nedávno začala měnit ve snaze vyjít vstříc start-upům a menším firmám tak, aby největší břímě provozních nákladů platformy nesly největší a nejúspěšnější firmy.

Rozmach App Storu a vytvoření nového miliardového digitálního byznysu během necelých dvanácti let je nepochybně i symbolem důležitosti zachování férového prostředí. Proč? Protože jsme se dostali do bodu, kdy se služby – od internetového připojení po obchody s aplikacemi – staly součástí infrastruktury, na které stojí dnešní svět.

A přestože je jistě správné, aby ti, kteří prostor pro takové služby vytvářejí, generovali zisk, čím víc na nich bude globální ekonomika závislá, tím intenzivněji se bude vkrádat diskuze o tom, kolik už je příliš.

Neboli: „Do jaké výše je vhodný poplatek, který mají nadnárodní společnosti účtovat vývojářům za právo fungovat na jejich platformě, jestliže okolnosti způsobily, že tradičnější obchodní modely jsou ze své podstaty neudržitelné?“ Příštích pár let nevyhnutelně ukáže, jakým směrem se tato diskuze vyvine.

Úvodní foto: Apple










Komentáře