Proč některé zboží nelze sehnat aneb Válka nákupních botů

Vánoční nákupní horečka je tu. Ovšem pozor, to nejžhavější zboží může být pryč, než se nadějete. Čím dál více překupníků totiž ke svému byznysu využívá automatizovaných botů, proti kterým jste bez šance.

Proč některé zboží nelze sehnat aneb Válka nákupních botů


Nákupní boty, které non-stop skenují e-shopy, nejsou ničím novým, během pandemie a zvyšujícímu se zájmu o nákupy online ale zaznamenává jejich užití růst. Žádaný produkt jsou schopny zachytit ve vteřině jeho uvedení do prodeje a okamžitě upozornit své uživatele, některé jsou dokonce schopné realizovat nákup samy.

Boty tak například přispěly k rychlému vyprodání nových herních konzolí Xbox a PlayStation, které se následně objevily na eBayi za násobky své původní ceny. Dle Thomase Platta ze společnosti Netacea specializované na management botů jsou ale konzole jen špičkou ledovce. Překupníci s pomocí botů skupují vše možné, od hraček po sběratelské předměty ze světa filmového průmyslu. Zkrátka vše, u čeho je předpoklad eminentního zájmu a tedy náležitého zpeněžení.

Nejextrémnější ukázkou toho, čeho jsou boty schopny, bylo vyprodání nové grafické karty GeForce RTX 3080 od Nvidie. V den jejího vydání, 17. září, byla pryč doslova ve vteřině. Zájemci tak u těch opravdu žádaných produktů na webových obchodech čím dál častěji místo tlačítka „Kup teď“ vídají upozornění „Vyprodáno“.

Platt přitom vzpomíná i případy, kdy si organizovaná skupina překupníků byla ochotna pronajmout server nacházející se v blízkosti serveru vytipovaného obchodu, aby získala před ostatními „lovci“ náskok alespoň zlomek vteřiny. Největší konkurencí takového překupníka je totiž zase jiný překupník, přičemž už jen dostat se do takové skupiny není levná záležitost. Pouhé členství a přístup k know-how a softwaru už fungující skupiny může vyjít až na stovky dolarů. A pronájem těch nejsofistikovanějších botů dokonce až na tisíce.

Rob Burke, bývalý šéf amerického maloobchodu s videohrami a elektronikou GameStop, pro BBC vzpomíná, že během pandemie sice využití botů vzrostlo, problém už ale trvá déle:

„Bývaly dny, kdy víc než šedesát procent návštěvnosti na našich webech generovaly boty. Zejména ve dnech vydání očekávaných novinek.“ Dle něj tak provozovatelé musí řešit morální dilema: „Na jednu stranu chcete prodat, takže vám může být jedno, jestli nákup učiní bot nebo skutečný člověk. Na druhou stranu, jestliže nikdo – nebo jen málo – ze skutečných zákazníků u vás nemůže nakoupit, co chce, tak pak jdou nakupovat jinam.“

Sehnat tak určité zboží v období předvánočních nákupů či akcí typu Black Friday se stává čím dál těžší.

„Jestliže jste přesvědčení, že dva týdny poté jste schopni ho prodat za dvojnásobek ceny, klidně můžete daný produkt kompletně vykoupit,“ říká Platt. Praxe ilegální není, byť například v Británii je zakázána pro nakupování vstupenek, a někteří obchodníci se s ní snaží vypořádat po svém. Například prodejce elektroniky Currys nové herní konzole v den prodeje nabízel za přemrštěných 2000 Liber.

Vtip byl v tom, že zákazníci, kteří si je předobjednali, následně obdrželi slevový kód, který museli ručně vypsat, a konzoli tak mohli zakoupit za standardní cenu. Jiní se vydali cestou prostého třídění objednávek a rušení těch, které se jim zdají podezřelé.

Využití těchto botů ale může vést též k opačnému trendu ve stanovování cen. Často s nimi totiž pracují sami prodejci, kteří je používají k monitorování cen konkurence, aby se ujistili, že jsou schopni nabídnout skutečně tu nejnižší cenu.

Úvodní foto: © AlienCat - Fotolia.com










Komentáře