Software na rozpoznávání emocí je na vzestupu. Jeho využití je však diskutabilní

Technologie na detekci emocí by měla být regulována, tvrdí nová studie.

Software na rozpoznávání emocí je na vzestupu. Jeho využití je však diskutabilní


Americký AI Now Institute vyzývá k nastavení zákonů omezujících využití technologií na rozpoznávání emocí. Podle něj jde o obor postavený na „velmi vratkých základech“. Přesto je dnes už technologie využívána například v kriminalistice, personalistice nebo dokonce pojišťovnictví. Institut apeluje na to, aby bylo zakázáno používání příslušného softwaru v situacích, které mohou zásadním způsobem ovlivnit lidský život nebo rozhodovat o budoucích příležitostech jedince.

Dle AI Now je přitom technologie stále na vzestupu a už dnes má dané odvětví hodnotu dosahující 20 miliard dolarů.

 „Dokáže přečíst naše vnitřní emoční rozpoložení na základě mikrovýrazů ve tváři, tónu hlasu nebo dokonce způsobu chůze,“ přibližuje ji jedna ze zakladatelů AI Now, profesorka Kate Crawfordová. „A čím víc se technologie rozšiřuje, tím víc vzniká studií, které tvrdí, že neexistují dostatečné důkazy pro to, že je jednoznačný vztah mezi tím, jak se cítíme a jak se tváříme.“

Podle Crawfordové část problému spočívá ve skutečnosti, že někteří vývojáři staví svůj software na práci Paula Ekmana, psychologa, který tvrdí, že mimikou lze vyjádřit jen šest základních emocí. Podle Crawfordové je však tato teorie datovaná do šedesátých let minulého století zpochybňována. „Záleží taky na kultuře daného jedince, na situaci, ve které se nachází a dokonce i na konkrétním dni.“

AI Now ve své studii poukazuje i na některé konkrétní společnosti, které software na detekci emocí prodávají. Mezi jinými Oxygen Forensics, jejíž produkt využívá policie, nebo HireVue, která pro změnu nabízí software určený především personalistům.

Další zmíněnou firmou je třeba Cogito, jež vyvinula algoritmy pro hlasovou analýzu, která operátorům call center pomáhá rozeznat, když zákazník na druhé straně linky začíná být rozrušen. Zástupci jmenovaných společností se shodují, že technologie jim pomáhá v rozhodování, které však ve finále závisí na lidech.

„Řada uchazečů o práci z naší technologie těží, protože zbavuje personalisty při pohovoru předsudků,“ jmenuje jednu z výhod mluvčí společnosti HireVue, Kim Paoneová.

Naopak opatrnější názor sdílí Charles Nduka, zakladatel společnosti Emteq, která se snaží technologii na rozpoznávání emocí integrovat do VR headsetů: „Člověk musí porozumět kontextu situace, v jaké se dotyčný, jehož emoce je detekována, nachází. Ten se například může mračit ne proto, že je naštvaný, ale protože mu svítí do očí slunce. Kontext je klíčový a jen z pouhého sledování počítače ho nezískáte.“

I Nduka tak považuje za nezbytné nastavit využití technologie pravidla. Ovšem tak, aby dosavadní práce v této oblasti nepřišla vniveč.

Úvodní foto: Fotolia © Syda Productions










Komentáře