Hlavní navigace

Facebook u soudu kvůli výsledkům sledovanosti videí

22. 10. 2018

Sdílet

 Autor: Fotolia © boygostockphoto
Facebook údajně nadhonocoval sledovanost inzertních videí a zvyšoval tak zisky z reklamy.

Facebook si byl vědom nepřesností v měření sledovanosti videí déle, než původně přiznal, stojí v dokumentech, které jsou podkladem probíhajícího právního sporu. V září 2016 vedení Facebooku připustilo, že sociální síť v předešlých dvou letech nadhodnocovala sledovanost videí, která na ní byla umístěna.

Dle skupiny žalobců z řad inzerentů, kteří jsou s Facebookem ve sporu, však o chybě v metrice společnost věděla už od roku 2015. Facebook kauzu považuje za neopodstatněnou a popírá, že by se ji pokoušel utajit.

„Informovali jsme naše klienty o chybě hned, jakmile jsme ji objevili, a naše servisní centrum bylo připraveno ji klientům vysvětlit,“ uvádí v oficiálním prohlášení Facebook.

Chyba se týkala metriky určující průměrnou dobu sledovanosti videa, která však vůbec nezahrnovala uživatele, kteří se na něj dívali méně než tři sekundy. Jejich opomenutím, stejně jako opomenutím těch uživatelů, kteří video ve svém news feedu zcela ignorovali, se ve výsledku průměrná doba sledovanosti jevila vyšší. Facebook je kritizován též za to, že videa sledovaná déle než tři vteřiny počítal jako zhlédnutá.

V současnosti kvůli tomu v USA čelí žalobě několika spíš menších inzerentů za nekalé obchodní praktiky a podvod. Ti svou žalobu podkládají mimo jiné i tisíci interních záznamů Facebooku, z nichž údajně vyplývá právě i skutečnost, že společnost o problému věděla déle, než tvrdí, respektive že první stížnosti na tyto praktiky Facebook obdržel už na počátku roku 2015, ale nevěnoval jim pozornost. Vykazovaná vyšší doba sledovanosti přitom pro Facebook znamenala vyšší příjmy z reklamy.

příloha_ovladnete_sva_data

„Spor je neopodstatněný a už jsme podnikli kroky, aby nařčení z podvodu byla zamítnuta,“ uvádí společnost. „Obvinění, že jsme se jakýmkoliv způsobem snažili našim klientům tyto informace zatajovat, jsou lichá.“

V současnosti má na měření sledovanosti videí Facebook ustaven speciální tým a umožňuje třetím stranám a expertům měření a jeho výsledky pravidelně kontrolovat.

Byl pro vás článek přínosný?