IT pomáhá pěstovat kvalitnější marihuanu

Konopný průmysl ve Spojených státech roste rychlým tempem. Nezpochybnitelným důkazem úspěchu je nově oznámené zapojení Microsoftu do celého procesu. Přestože se gigant bude držet spíše v pozadí – soustředit se bude primárně na poskytování Azure cloudových služeb – je i tak jeho účast považována za významný úspěch znovuzrozeného legálního trhu s marihuanou.

IT pomáhá pěstovat kvalitnější marihuanu


Howell se zároveň může připojit do systému Flowhubu a veškeré případné problémy řešit na dálku. „Pokud jsem v letadle a manažer zavolá, že nám došly zásoby nějakého zboží, ale máme ještě něco v záloze, mohu tyto zásoby přesunout do inventáře systému.“

 

Lékařskou marihuanu si můžete objednat na internetu

Technologie zkrátka umožňují automatizovat mnoho zdlouhavých procesů, které jsou v jiných oblastech dávno vymýceny, ale zde se na ně nedostalo. S tím, jak prodeje marihuany a celý průmysl rostou, se dají očekávat další významné pokroky.

„Když jsem v tomto průmyslu začínal, existovala jen skupina lidí, kteří sice věděli, jak pěstovat trávu, ale neměli žádný smysl pro obchod,“ popisuje Howell. „Dnes se prosazují velké společnosti a začínají najímat účetní a HR specialisty a ty které přežijí začátky, říkají ‘potřebujeme generálního ředitele, potřebujeme obchodní model, potřebujeme plán. Potřebujeme technologie pro zjednodušení procesů, potřebujeme si být jisti, že dodržujeme zákony.‘“

Jde o důležité kroky, protože ve finále se z marihuany stane zboží, myslí si Bologna. Až se tak stane, úspěch pravděpodobně padne na ty společnosti, které vyhledávají efektivně fungující technologie a procesy, aplikované a odzkoušené v jiných průmyslových odvětvích.

„Mnoho lidí nás [konopný průmysl] rádo považuje za odlišné, ale i my začínáme využívat standardní obchodní nástroje,“ pokračuje.

Příkladem je firma GreenRush, e-commerce platforma na prodej lékařské marihuany. GreenRush uzavřelo partnerství s místními výdejnami léků a dodavatelskými službami a pomáhá jim získávat zákazníky skrze online prostředí.

„Jsme jako GrubHub trhu s lékařskou marihuanou,“ naráží na amerického giganta v dovážkách jídla Paul Warshaw, zakladatel a generální ředitel GreenRush.

Zákazníci, kteří se na stránku dostanou, si mohou prohlížet dostupné výdejny léků a produkty; pokud mají ověřenou kartu, která jim umožňuje lékařskou marihuany zakoupit, mohou si rovnou objednat donášku z nejbližší lékárny. Uživatelé s Kalifornie, kteří patřičnou kartu nemají, však mohou začít konzultaci s doktorem skrze firemní telemedicínskou platformu a na místě získat povolení.

Ačkoli velkou část technologií si firma vybudovala sama, některé běžnější nástroje převzala. Partnerství s firmou Salesforce jí například pomohlo se správou prodejů a uživatelskou podporou.

„Jsme především prodejci,“ vysvětluje Warshaw. „Vše začíná aktivním kontaktováním lékáren.“

Společnost také integrovala službu DocuSign pro schvalování členství, MailChimp pro e-mailový marketing a Slack pro komunikaci s partnery.

„Je skvělé, že lidé vytváří technologie specificky pro konopný průmysl, ale už existují fantastické mimooborové platformy, které pomohou učinit podnikání tolik efektivnějším a transparentnějším,“ myslí si Warshaw.

Jak průmysl postupně poroste, takový způsob uvažování se jistě stane nezbytným.

 

Z ilegality do výnosného byznysu

Z části díky vysokým cenám marihuany, které nasadil původní černý trh, se více než 80 % firem, které začnou s legálním konopím podnikat, dostanou do plusu během prvního roku, říká Leslie Bocskorová, zakladatelka a prezidentka Electrum Partners, poradenské společnosti v průmyslu.

Tak rychlý výdělečný potenciál je nevídaný, pokračuje.

Nejde však jen o klad; vytváří to jednu z největších výzev pro firmy v následujících letech.

„Vysoké marže mohou zakrýt spoustu chyb, ale podniky nesmí usnout na vavřínech – musí používat ty nejlepší technologie a možnosti nehledě na ziskovost,“ myslí si Bocskorová. Jinak by s rozšířením konkurence mohly přijít problémy.

Největším zádrhelem zůstávají výše zmíněné bankovní služby, neboť finanční zprostředkovatelé odmítají s „marihuanovými podniky“ spolupracovat.

„Běžný konopný podnik nemůže spoléhat na banku, jako to dělá klasická firma,“ popisuje Warshaw. „Ne každý s nimi chce pracovat.“

Existují i značná omezení pro podnikatele s marihuanou, kteří by chtěli vlastní reklamy v prohlížečích nebo sociálních sítích jako Google nebo Facebook, případně by rádi online zveřejnili své aplikace. „Ani vás nenapadne, s čím vším se musíme potýkat,“ říká Warshaw.

Prostředky, které do průmyslu nyní proudí, by v blízké budoucnosti mohly vytvořit pracovní pozice a daňové odvody významných rozměrů. Ještě na roky dopředu by tak zafinancovaly nezbytný inovační proces.

„Tento průmysl už netvoří nějaký týpek ve skladu, kde praží kávu, aby zakryly pach vyráběné marihuany,“ říká Bocskorová. „Všechny ty peníze ženou kupředu inovace, které ovlivní pěstitelství po celém světě.“

Z pěstování marihuany je ve Spojených státech zkrátka legální a vysoce ziskové podnikání.

Howell dodává: „Už nevyrábíme trávu jenom proto, abychom jí prodali – je to opravdový byznys.“



Úvodní foto: Fotolia © Sherry Young










Komentáře