Hlavní navigace

Mozilla v problémech, hlásí rekordní propad příjmů

9. 12. 2019

Sdílet

 Autor:
Mozilla zveřejnila výroční finanční zprávu, která není vůbec povzbudivá. „Není to tak hrozné, jak to vypadá,“ tvrdí firma.

Příjmy Mozilly se v roce 2018 meziročně propadly o 20%. Vůbec poprvé v historii firmy tak výdaje převážily nad příjmy. Vyplývá to z každoročního finančního reportu firmy, ačkoliv ta argumentuje, že je zavádějící, jelikož rok 2017 se dle Mozilly vymykal dlouhodobému trendu, a to zejména kvůli změně poskytovatele vyhledávání.

Firma také tvrdí, že pokles výnosů neovlivní její práci: „Naše finanční situace zůstává silná. Máme dostatek rezerv, abychom pokračovali ve vývoji, navázaných partnerstvích a diverzifikaci naší produktové nabídky.“

Většinu (91%) z 451 milionů dolarů, které Mozilla vykazuje v příjmech, tvoří poplatky od vyhledávačů, přičemž v roce 2017 tato suma byla o 111 milionů dolarů vyšší. I v tomto ohledu tak lze pokles označit za rekordní. Vyjma zmíněného odkazu na rok 2017, kdy Mozilla předčasně ukončila spolupráci s Yahoo, výroční zpráva firmy pokles nijak dál nekomentuje.

Připomeňme, že Mozilla s Yahoo v roce 2014 uzavřela pětiletý kontrakt, dle kterého se právě Yahoo měl stát defaultním vyhledávačem ve Firefoxu namísto Googlu. Mozilla za to měla inkasovat 375 milionů dolarů ročně, v listopadu 2017 však tuto spolupráci předčasně ukončila a vrátila se – alespoň v USA, Kanadě, Hong Kongu a Tajvanu – zpět ke Googlu. Nový vlastník Yahoo, společnost Verizon/Oath, se kvůli tomu s Mozillou následně soudil, přičemž pře byla uzavřena teprve nedávno, bez dalších detailů.

Výdaje Mozilly převyšují příjmy o pouhého půl milionu dolarů, podobná situace však nastala vůbec poprvé v historii firmy. Většinu (62%) výdajů spolkl vývoj softwaru, přičemž nejvyšší výdajový nárůst – z 21 na 33 milionů – zaznamenala položka označená jako „další programové služby“. Naopak na marketingu a reklamě Mozilla meziročně ušetřila 13 milionů dolarů.

Některá data však výroční report vůbec nezmiňuje, zejména ta o tržním a uživatelském podílu Firefoxu, který, jak známo, se dále smrskává. Zatímco na konci roku 2017 činil 11%, na konci loňského roku to bylo 9,6% a letos v listopadu už jen 8,2%. Přitom uživatelský podíl prohlížeče je pro firmu naprosto zásadní – logicky, čím vyšší, tím vyšší poplatky od poskytovatelů prohlížecího enginu, a naopak.

Pro Mozillu je o to zásadnější, že Firefox je její vlajkovou lodí, na níž je závislá, zatímco Googlu, Microsoftu i Applu příjmy pramení z řady dalších oblastí jejich podnikání.

příloha_ovladnete_sva_data

Jestliže je její prohlížeč na pokraji krachu, musí se Mozilla chtě nechtě pokusit zdroje svých příjmů rovněž rozšířit. I tuto motivaci lze spatřovat ze vývojem nových služeb jako je třeba placená VPN, password manažer Lockwise nebo bezpečnostní monitorovací služba Monitor. Že může jít o krok správným směrem, naznačuje ve finančním reportu položka „příjmy z předplatného“, která se meziročně zdvojnásobila na 5,4 milionů dolarů.

Nadále však platí – a nějakou dobu platit bude –, že Mozilla je závislá na schopnosti Firefoxu přilákat uživatele. Zatím je však stále ztrácí a přirozeně se tak bude vytrácet i ochota vyhledávačů platit firmě za to, že je má nastavené jako defaultní. To, jak hodlá tuto situaci zvrátit, firma ve svém reportu neuvádí...

Byl pro vás článek přínosný?