Chromebook od Dellu oslabuje pozici Windows

16. 12. 2013

Sdílet

Podle jednoho z analytiků je první Chromebook (levný notebook, který spouští Google Chrome OS vycházející z prohlížeče) značky Dell známkou toho, že se tato platforma zařadila mezi ostatní operační systémy.

Další se zase nechal slyšet, že dlouholetá technologická oligarchie se začíná drolit. Oba tento krok vnímají jako další hrozbu Microsoftu, i když prozatím jen malou.

„Znamená to, že se Chrome OS propracoval do hlavního proudu. Pokud se do něčeho zapojí Dell, signalizuje to jeho obavy ze ztráty podnikových klientů,“ domnívá se Patrick Moorhead, hlavní analytik agentury Moor Insights & Strategy.

Také připomněl tradičně konzervativní přístup Dellu k zavádění produktů, což podle něj znamená, že roste význam systému Chrome OS. „Dell prodává jen to, co budou zákazníci kupovat, nikdy neriskuje,“ konstatoval Moorhead.

Cena Dellu Chromebook 11, které bude k dispozici během ledna, by neměla překročit 300 dolarů a počítač bude cílit na trh vzdělávání. Dell se tak rozhodl připojit k dalším známým výrobcům počítačů, jako Hewlett-Packard nebo Lenovo, které již Chrome OS podporují. Tyto tři společnosti, které podle odhadů IDC v prvních třech čtvrtletích tohoto roku dodaly 46 % počítačů, mají mnohem těsnější vazby na Microsoft než na Google – převážná část osobních počítačů používá Microsoft Windows – ale jejich experimenty s Chrome OS začínají Microsoft znepokojovat.

„Microsoft se bojí ztráty dalšího trh, jako se to stalo u smartphonů. Proto se zajímá i o Chrome OS. Určitě ale nepůjde do otevřeného boje,“ myslí si Moorhead.

Výrobci už nemohou plně spoléhat jen na Wintel,“ domnívá se Stephen Baker, a analytik maloobchodu z agentury NPD Group, když použil výraz označující partnerství Windows-Intel, které dominovalo průmyslu IT do nástupu tabletů, zejména iPadu od Applu. „Používají procesory AMD a ARM a také různé operační systémy.

Stejně tak Microsoft už nespoléhá výhradně na výrobce OEM. To je dalším projevem rozpadu této oligarchie,“ dodal Baker. Microsoft změnil svůj dlouholetý postoj a pustil se do výroby tabletů a hybridních notebooků vlastní značky Surface.

Někteří analytici, včetně Moorheada, očekávali, že Dell zapomene na experimentování s alternativami Windows poté, co Microsoft půjčil generálnímu řediteli Michaelu Dellovi 2 miliardy dolarů na odkup jeho společnosti. K ničemu takovému nedošlo. „Byla to jen chytrá investice do partnera,“ komentoval Baker půjčku Microsoftu. „Bude Dell nadále významným partnerem Microsoftu? Samozřejmě. Bude používat jen Windows? Ne. Musíte se s tím smířit.“

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality