Penalizace tak začíná mířit například na weby s větším množstvím reklam a komerčního obsahu. Změna algoritmu je již aktivní.Tvrdí to firma Effectix.com.
Podle ní jsou drobných změn zpravidla desítky měsíčně, zásadních několik do roka. Aktuální změnou, která patří mezi ty důležitější, je zohlednění layoutu stránek v algoritmu vyhledávání Google.com. Pokud jsou reklamy, bannery a další komerční obsah nad přehybem layoutu v nepřiměřeném množství, může být web penalizován a ve výsledcích vyhledávání být poměrně zásadně znevýhodněn. Samozřejmě oproti stránkám, jež mají nad přehybem více „kvalitního“, resp. nekomerčního obsahu.
„Dochází k nám mnoho stížností od uživatelů, kteří přišli na web přes vyhledávání Googlu a měli problém na stránce najít relevantní a aktuální obsah, tudíž tak nebyli ve výsledku spokojeni. Uživatelé chtějí vidět hlavní obsah ihned a nepřejí si neustále kvůli reklamám scrollovat stránkou dolů. Stránky, jež nemají hlavní obsah či hlavní sdělení nad přehybem, mohou být touto změnou zasaženy,“ píše Google ohledně novinky v algoritmu na svém blogu.
Google rovněž vydal speciální on-line nástroj na adrese browsersize.googlelabs.com, který pomáhá majitelům webů zjistit, zda se jich změna týká.
Google uvedl, že se změna týká jednoho vyhledávání z každých sto. Pokud se majitel webu domnívá, že má jeho layout příliš reklam nad přehybem či už ví, že je penalizován a znevýhodněni ve vyhledávání, bude třeba tyto reklamy odstranit. Tedy redesignovat rozložení prvků na stránce tak, aby hlavní sdělení bylo tzv. co nejvíc na očích a čekat, než Google jeho web znovu zaindexuje. To může podle Effectixu trvat i několik týdnů.
Na druhou stranu je zde systém Google Adsense, jenž je podstatným tahounem pro AdWords a tedy i pro výdělek Googlu. Pokud si majitelé webů odstraní nebo upozadí své Adsense bloky, pro Google by to podle Effectixu znamenalo nepřímé ovlivnění finančních výsledků AdWords.
Oficiální vyjádření Googlu ke zprávě firmy Effectix:
"Změna ovlivní méně než 1% vyhledávání globálně, ale ještě důležitější je, že jde o ochranu uživatelů před irelevantním obsahem. Například může jít o weby, které originální obsah nemají, pouze jej agregují a pomocí on-line reklamy následně monetizují. Zároveň majitelé webových stránek a webmasteři mají k dispozici všechny důležité informace a nástroje, jak si se změnou poradit. Místo analyzování algoritmu se stačí zaměřit na to, aby webová stránka měla kvalitní originální obsah, o který uživatelé stojí.“