Průzkum byl zaměřen na tzv. filtrační bublinu. Co to je? Má jít o údajnou manipulaci s výsledky vyhledávání, která je přizpůsobena historii vašeho vyhledávání, prohlížení či nákupů a také vaší poloze. Teorie DuckDuckGo zněla, že danou metriku může Google využít (nebo spíš zneužít) k tvorbě personalizovaných výsledků vyhledávání na základě vyhodnocení algoritmu, že na daný výsledek s největší pravděpodobností kliknete.
Jádro pudla je ale v tom, že personalizovaná doporučení Googlu ne vždy odpovídají výsledkům, o které stojíte. Někdy zkrátka máte zájem o nezaujaté informace či chcete detaily k nějakému tématu, kterému úplně do hloubky nerozumíte. Personalizované výsledky vyhledávání jsou pro takové případy samozřejmě zkreslující.
Pokud jste si filtračních bublin vůbec vědomi, pak se z nich logicky snažíte vystoupit. Co se týče Googlu, nejspíš vás napadne, že to učiníte tak, že se odhlásíte z účtu Google a využít režim Inkognito, tedy soukromého prohlížení. Podle současné studie DuckDuckGo jsou však výše zmíněné kroky neúčinné.
Průzkumu se účastnilo 87 lidí z celých Spojených států, kteří v jednom okamžiku vyhledávali to samé, přičemž byli připojeni v soukromém režimu bez přihlášení ke svému účtu Google. Z logiky věci by měli získat stejné výsledky, ale nebylo tomu tak.
Většina lidí se tak podle DuckDuckGo dočkala jedinečných výsledků, a to ve chvíli, kdy hledala termíny typu „kontroly zbraní“ nebo „očkování.“ Kromě toho někteří z účastníků obdrželi odkazy, které jiní ve výsledcích neměli, a vzájemně se lišily i infoboxy Zprávy a Videa.
Různé bylo také pořadí odkazů, což je podstatné hlavně proto, že odkazy, které dostanete na prvních místech, vás zaujmou jako první a tím je ovlivněn jejich dosah.
Další detaily týkající se průzkumu získáte na tomto webu.
Zdroj: Techspot.com