Jonathan Nightingale, bývalý generální manažer a viceprezident skupiny Firefox v Mozille, to všechno napsal na Twitteru. Mimo jiné zde prozradil, že v průběhu jeho osmi let v Mozille byl Google největším partnerem jeho společnosti. „Naše dohoda o tržbách z vyhledávání vytvářela 90 procent příjmů Mozilly,“ napsal na Twitter. Ale Nightingale tvrdí, že že Google používal podloudné praktiky pro zajištění náskoku svého Chromu před knkurencí.
„Když jsem v roce 2007 v Mozille začínal, žádný Google Chrome neexistoval a většina lidí, s nimiž jsme hovořili, byli fanoušci Firefoxu. Budovali impérium na webu a my budovali web samotný,“ napsal Nightingale.
Když podle něj vznikl Chrome, celé se to zkomplikovalo, ale nikoliv tak, jak by se dalo očekávat. Obě firmy teď měly konkurenční produkty, ale nepřerušily vazby, nezrušily výše zmíněnou smlouvu o vyhledávání. Google neustále tvrdil, že jsou na jedné lodi, že chtějí vlastně to samé.
Nightingale píše, že jednotliví pracovníci Googlu tomu sice upřímně věřili, ale samotná organizace to tak nevnímala.
„Vedle vyhledávaných pojmů ve Firefoxu se začaly objevovat reklamy na Google Chrome. Gmail a Google Docs začaly mít ve Firefoxu selektivní problémy a bugy. Demo stránky falešně blokovaly Firefox jako nekompatibilní.“
„Tomu všemu jsme samozřejmě mohli konkurovat. Ale stále jsme byli vyhledávací partneři, tak říkáme ‚hej, co se děje?‘ a oni pokaždé říkali ‚Ups, to byla náhoda. Vyřešíme to za dva týdny v další aktualizaci.‘“
K těmhle takzvaným náhodám však docházelo ve stovkách případů, a Nightingale si nemyslí, že by Google byl tak nekompetentní, aby tolik chyboval. Pokaždé, když se podobný problém objevil, přišel Firefox o část uživatelů – ve prospěch Chromu.
Není to přitom poprvé, kdy se objevila podobná obvinění. Například programový manažer Mozilly Chris Peterson loni napsal, že Google záměrně zpomaloval rychlost načítání YouTube ve Firefoxu a Edge. Videoportál se přitom předtím na prohlížeči Mozilly načítal rychleji než v Chromu, jenže Google podle portálu ZDNet v YouTube přešel ke knihovnám JavaScriptu, o nichž věděl, že je Firefox nepodporuje.
Podle NetMarketShare činí aktuální podíl Chromu na trhu prohlížečů téměř 68 procent, zatímco Firefox drží jen něco málo přes 9 procent.
Zdroj: Techspot.com (český překlad převzat z BusinessWorld.cz)