Google zavádí znalostní sítě. Budou se snažit porozumět tomu, co vyhledáváte

18. 5. 2012

Sdílet

Tzv. znalostní graf reprezentuje znalosti jako množství informací a jejich vzájemná významová propojení. Díky množství relací mezi daty ve znalostním grafu vám tak bude Google schopen zobrazit nejen přímý výsledek vašeho dotazu, nýbrž i další relevantní informace, které s k danému heslu významově pojí. Podstatnou vlastnost představuje fakt, že znalostní graf zřejmě neponese pouze statickou informaci, nýbrž se bude učit podle dotazů jednotlivých uživatelů. Data a především relace mezi nimi se tak budou moci postupem času dynamicky měnit v závislosti na zkušenostech s dotazy uživatelů.

Informace obsažené ve znalostním grafu Google získává například z veřejných zdrojů, jako je databáze Freebase, Wikipedia nebo The World FactBook. Na tomto základě pak Google staví samotný graf, jehož síla tkví především v množství správně vybraných propojení mezi jednotlivými objekty. Do grafu se pak promítnou i reálné dotazy uživatelů, jež vypovídají o relevantnosti jednotlivých objektů. Dle tvrzení společnosti Google aktuálně znalostní graf čítá na 500 milionů objektů a 3,5 miliardy faktů a vztahů.

Prostřednictvím znalostního grafu se Google snaží zajistit tři zásadní vlastnosti vyhledávání:

 

1) Rozlišení mnohoznačných pojmů

Pokud budete vyhledávat pojem či slovní spojení, který může mít dle (neuvedeného) kontextu více významů, Google zobrazí všechny nalezené možnosti a umožní vám tak dotaz blíže specifikovat. Jako příklad je uvedeno heslo „Taj Mahal“, jež může zastupovat indický monumentální pomník či amerického bluesmana.

 

2) Shrnutí významných informací

Prostřednictvím znalostního grafu se Google snaží „porozumět“ tomu, co hledáte, díky čemuž je schopen automaticky zobrazit souhrn nejpodstatnějších informací týkající se daného objektu. Pokusíte-li se například vyhledat heslo „Rowan Atkinson“, kromě klasických výsledků hledání Google zobrazí v pravém panelu tabulku shrnující datum narození, vzdělaní či ocenění slavného britského herce.

rowan atkinson

3) Zodpovězení ještě nepoložených otázek

Kromě přímých výsledků hledání se vám Google pokusí nabídnout množství dalších informací, jež se k objektu vážou a mohly by vás také zajímat. Právě tato nabídka bude formována především na základě zkušeností s tím, jaké informace vyhledávají ostatní uživatelé. Google jako příklad uvádí nabídku informací, jež se zobrazí při hledání hesla „Tom Cruise“. Ta údajně zodpovídá 37 % informací, na které se uživatelé následně dotazují.

Podívejte se na demonstrační video, v němž Google vysvětluje základní koncept znalostního grafu.

 

Zdroj: Googleblog.blogspot.com/

Našli jste v článku chybu?