Do desetinásobně vyšší úspěšnosti Hotmailu v blokování spamu oproti roku 2006 se promítly jak nové bezpečnostní nástroje, které Microsoft v rámci lepšího filtrování spamu nasadil v pozadí služby, tak i některé nové funkce dostupné samotným uživatelům. Jednou z nich je například technologie SmartScreen, která na základě vstupů od stovky tisíc uživatelů filtruje došlou poštu a veškeré podezřelé e-maily přesouvá do spamové složky a přidává i upozornění na možné riziko. Díky této funkci samotné se dle tvrzení společnosti daří blokovat až 95 procent došlého spamu.
„Rozdíl mezi Gmailem a druhým Hotmailem se již pohybuje jen v mezích statistické odchylky, za mnohem důležitější však považuji samotné zlepšení Hotmailu, v kterém se promítly naše investice do této služby z posledních let, a které nám umožní napravit její historicky pošramocenou pověst,“ uvedl v tiskovém prohlášení Tomáš Koška, ředitel on-line divize pro střední a východní Evropu ve společnosti Microsoft.