Jak dnes Češi chápou různá média?

11. 3. 2009

Sdílet

Jak chápeme jednotlivá média?

Televizi si dnes na prvním místě podle výzkumu společnosti Mediaresearch vybere většina lidí při potřebě napětí, pro zahnání nudy, pobavení nebo jako téma rozhovoru s přáteli. Zároveň hraje televize hlavní roli při získávání aktuálních informací. Nejslabší pozici má televize naopak v oblasti vzdělávání, kde si první místo drží knihy (30 %) .

Internet je často uváděn jako nástroj získávání aktuálních informací (32 %). Video a DVD si více než pětina respondentů volí v případě potřeby napětí, pobavení se a poslechu hudby pro odpočinek (12 %), noviny jsou zase spíše zdrojem získání aktuálních informací (12 %).

Při výběru televizního pořadu se lidé nejvíce řídí přehledem z médií (66 %) a tím, že pořady přepínají a hledají, co je zaujme (63 %). V roce 2008 vzrostl ve srovnání s předešlým obdobím počet lidí, kteří sledují pořady podle jejich vysílacích časů (62 %). Deníky představují stále nejvíce preferovaný zdroj informací o TV programech, avšak internet zaznamenává ze všech médií největší nárůst. Vzhledem k neustále se zvyšujícímu trendu používání internetu se dá předpokládat, že tento trend bude v nejbližších letech pokračovat.

V roce 2008 neměly přístup na internet už jen dvě pětiny osob starších 15ti let, přičemž doma má přístup na internet 43 % dospělých osob. Lidé s věkem nad 15 let a s přístupem na internet deklarují v průměru více než 6,5 hodiny na internetu týdně, tedy téměř hodinu denně strávenou online. Nejoblíbenější službou internetu je elektronická pošta (denně ji užívá 46 % uživatelů), specifickou činností je však Instant messaging, který využívá 43 % uživatelů alespoň někdy, ovšem pětina uživatelů tyto služby využívá denně.


Sport ve volném čase od Čechů nečekejte


Nejfrekventovanějšími činnostmi, kterými lidé tráví volný čas, jsou četba novin, časopisů a poslech hudby. Poměrně vysoko se mezi dotazovanými činnostmi umístil i internet a zábava s počítačem, u těchto aktivit ovšem oproti ostatním existuje velmi početná skupina, která se jim nevěnuje vůbec (40 %), což je samozřejmě závislé na mediální vybavenosti domácností.

Poměrně velká část populace se podle výzkumu nevěnuje vůbec aktivnímu sportování (nikdy 39 %). Vysoké oblibě se naopak těší výlety a procházky, tři čtvrtiny lidí si na výlet či procházku najde čas alespoň jednou za měsíc, odpověď nikdy uvedla pouze 4 % respondentů.

Našli jste v článku chybu?