Průzkum Google a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR
Společnost Google společně s o Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR (www.amsp.cz) zrealizovala průzkum zaměřený na zmapování role internetu a online aktivit u malých a středních podniků (MSP) v České republice. Průzkum provedla výzkumná agentura United Interactive a výsledky byly zpracovány společností Factum Invenio v září 2009.
Základní zjištění z průzkumu:
1. Pro 92 % respondentů je hlavním důvodem používání internetu komunikace a email
2. Více než 25% firem využívá email i k marketingovým účelům
3. Téma cloud computing se zdá být u společností prakticky neznámé – téměř 65 % o něm nikdy neslyšelo
4. Jenom 6 % dotázaných využívá cloud computing a 8 % uvažuje o využití pro pracovní účely
5. 33% respondentů má zkušenosti s nástroji od Googlu: Dokumenty Google, Gmail a Kalendář Google.
CLOUD COMPUTING A ČESKÉ MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY
Je zřejmé, že pro téměř všechny (92 %) malé a střední firmy je internet nezbytným komunikačním nástrojem, zejména v podobě emailu. Tyto firmy zároveň dostupná řešení pro komunikaci v rámci firmy, pro správu, sdílení a zabezpečení interních dokumentů atd.
Málo z firem o cloud computingu slyšelo (cloud computing je téměř neznámý - 65 % firem o něm nikdy neslyšelo nebo jej nezná) a ví, že využití internetu pro podnikání se však dá posunout ještě mnohem dále než jenom pro emailovou komunikaci, chat nebo zasílání souborů.
V České republice zatím firmy o této možnosti neví, což potvrzuje, že pouhých 6 % dotázaných cloud computing využívá a 8 % odpovědělo, že uvažují o jeho nasazení do podnikání. Tato metoda je v České republice v současnosti využívána častěji u středně velkých firem (12 %) a nejvíc o její nasazení uvažují obchodní společnosti (13 %).
ONLINE KOMUNIKACE A SDÍLENÍ: BEZPLATNÉ BALÍČKY APLIKACÍ PRO FIRMY
Jedna třetina dotázaných společností uvedla, že pro svoji práci využívá online služby od Googlu – Dokumenty Google, Gmail a Kalendář Google Samotné Dokumenty Google jsou z 62 % využívány u společností na služby a firmy podnikající 16-20 let využívají vyšší měrou Kalendář Google (69 %).
Aplikace jako Gmail, Kalendář, Dokumenty, budou zejména živnostníci využívat podobně jako koncoví uživatelé. Jiný případ nastává, když má firma větší počet zaměstnanců v různých částech ČR nebo v terénu, a ti musí komunikovat a spolupracovat v rámci určitého interního systému. V tom případě může firma využít balíček kancelářských aplikací pod názvem Google Apps, s firemním emailem na bázi Gmailu pod vlastní doménou, jak i vlastním kalendářem, dokumenty a interní web stránkou (intranet).
Dobrou zprávou je, že i když je tento pro firmy přizpůsobený balíček placený, pro firmy do 50 zaměstnanců (což jsou všechny malé a střední firmy) je dostupný zcela zdarma. Výhodou také je, že Gmail, Kalendář Google i Dokumenty Google jsou po udělení přístupu administrátorem dostupné i v offline režimu.