Podle jejích analytiků začátek roku bývá v nákupech počítačů obvykle slabší, nicméně letošní výsledky jsou zklamáním a poukazují na hlubší změnu, nejenom sezónní výkyv. Ukazuje se totiž, že nízké ceny počítačů, které byly dlouho tím, co nejvíce podporovalo růst na počítačovém trhu, už spotřebitele dostatečně neoslovují – ti se totiž od počítačů přiklánějí k multimediálním tabletům nebo jiným zařízením spotřební elektroniky. Pokud by nebylo korporátního sektoru, který pokračoval ve zvýšených nákupech, šlo by prý o jeden z největších poklesů prodejů PC v historii.
Z celosvětového hlediska je největším dodavatelem PC firma Hewlett-Packard, následovaná s velkým odstupem společnostmi Acer a Dell. V regionu EMEA vévodí prodejům také HP, ale její odstup od druhého Aceru je jen nepatrný. Vzhledem k tomu, že snížení dodávek na zdejším trhu je dokonce ještě výraznější než celosvětový průměr (tedy 2,8 %), jsou výsledky firem poměrně tristní - z první pětky hlásí pozitivní dynamiku pouze Lenovo (+7,2 %), naopak snížení dodávek o zhruba 11 % lze vidět u Aceru a Asusu, tedy tradičních dodavatelů notebooků.
Prodeje PC v regionu EMEA (nejsou zahrnuty servery ani multimediální tablety)
Podíl jednotlivých dodavatelů podle kusového vyjádření, 1. čtvrtletí 2011
Hewlett-Packard |
19,2 % |
Acer |
18,9 % |
Dell |
8,9 % |
Asus |
7,5 % |
Lenovo |
5,1 % |
ostatní |
40,5 % |
Zdroj: Gartner, duben 2011