Výsledky ankety Křišťálová Lupa – Cena českého Internetu (www.kristalova-lupa.cz) za rok 2009 jsou známy. V podzimním hlasování o nich rozhodlo rekordních 82 tisíc hlasujících z řad internetové veřejnosti. Ve třech kategoriích doplnila rozhodnutí veřejnosti odborná porota, kterou letos tvořilo téměř 80 osobností české internetové scény. Projektem roku se stal cestovatelský server OnTheRoad.to, který svým uživatelům nabízí možnost sdílet své cestovatelské zážitky prostřednictvím fotografií, videí či psaných deníků s dalšími zájemci.
Prestižní ocenění pro Osobnost roku převzala Taťána le Moigne, provozní ředitelka české pobočky společnosti Google. Následovala tak oceněné z předchozích ročníků – Iva Lukačoviče (Seznam.cz) a Ondřeje Tomka a Oldřicha Bajera (oba dříve Centrum.cz). Nepříliš oblíbenou Anticenu v podobě rozbité lupy přišel převzít zakladatel společnosti Dignity Jan Václav Čep. Vyhlášení výsledků proběhlo v rámci slavnostního programu v Divadle Archa v Praze. Večerem provázel moderátor Tomáš Hanák a Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info.
Hodnocení odborné poroty:
· Projekt roku OnTheRoad.to
· Osobnost roku Taťána le Moigne
· Anticena Dignity
Hlasování veřejnosti:
· Internetové obchodování Aukro.cz
· Komunikační služby Seznam E-mail
· Vyhledávače a databáze Seznam.cz
· Média - všeobecná iDnes.cz
· Média - specializovaná Živě.cz
· Média - uživatelská ekuchařka.net
· Publikační platformy YouTube.com
· Sociální sítě Facebook.com
Z loňských oceněných své vítězství zopakoval aukční server Aukro.cz, internetový magazín Živě.cz, zpravodajský portál iDnes.cz a e-mail od společnosti Seznam.cz. Ta také poprvé v historii ankety získala první místo v kategorii Vyhledávače a databáze, které dosud kralovala společnost Google. Ocenění v kategorii uživatelských médií si odnesl kulinářský web ekuchařka.net. Dnes tolik oblíbené sociální sítě a publikační platformy vyhrály u českých uživatelů na celé čáře zahraniční projekty Facebook.com a YouTube.com.
Anketa Křišťálová Lupa prošla v letošním ročníku zásadní proměnou, v níž bylo upraveno rozdělení kategorií tak, aby lépe odrážely aktuální zájem o on-line služby a nástroje. Zároveň byl jako poradní orgán vytvořen tzv. Expertní panel, který společně s odbornou porotou doplnil uživatelský pohled na nejoblíbenější internetové projekty.