Hlavní navigace

Meta opět v problémech kvůli GDPR, monitoruje psychický stav i sexuální orientaci uživatelů

29. 2. 2024

Sdílet

Meta Autor: Depositphotos

Podle evropských organizací na ochranu práv spotřebitelů provádí společnost Meta masivní a ilegální operace, jejichž výsledkem je shromažďování dat milionů evropských uživatelů. Na praktiky technologického giganta, pod jehož křídla patří sociální sítě Facebook a Instagram, si stěžovalo osm z pětačtyřiceti skupin, jež zastřešuje Evropská spotřebitelská organizace (BEUC). Mezi těmi, kdo na situaci upozornil, je i český dTest.

Meta o svých uživatelích prý shromažďuje zbytečně velké množství dat, jež slouží například k odvození sexuální orientace, emočního stavu či náchylnosti k závislostem. Jinými slovy má k dispozici informace, s jejichž poskytnutím nemohou dotyční souhlasit, což není zcela v souladu s GDPR. V reakci na toto zjištění si na technologickou společnost údajně došlápnou regulační orgány.

„Společnost Meta svými nezákonnými praktikami podporuje systém reklam založený na sledování, který sleduje spotřebitele online a shromažďuje obrovské množství osobních údajů za účelem zobrazování reklam,“ uvádí BEUC ve zprávě.

Není to přitom poprvé, co obdobnému nařčení Meta čelí. Loni v květnu dostala za porušení pravidel GDPR od regulačních orgánu EU rekordní pokutu ve výši 1,2 miliardy eur. V říjnu ji následně přinutily, aby od svých uživatelů začala vyžadovat výslovný souhlas se zpracováním jejich osobních údajů za účelem poskytování cílené reklamy. O několik dní později spustila Meta službu předplatného bez reklam a od pátku plánuje zavést i měsíční poplatky za každý nový účet, který si uživatel v rámci této nabídky založí. Podle společnosti Meta jde o kroky, které mají vést k souladu s nařízením GDPR.

BEUC naopak tvrdí, že svým předplatitelům nabízí nepravdivou a zavádějící volbu, protože způsob, jakým zpoplatněná služba mění nakládání s informacemi uživatelů, není transparentní. „Tato nabídka je jen zástěrkou, která má zakrýt to, co je podstatou Mety – sbírání nejrůznějších citlivých informací o životech lidí, které pak zpeněžuje prostřednictvím svého invazivního reklamního modelu,“ uzavírá BEUC. Meta se k situaci zatím nevyjádřila.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality