V prosinci v důsledku blížících se svátečních dnů rapidně klesá pracovní morálka. Nakolik je rozptýlena koncentrace pracovníků, ukazují analytická čísla technologické společnosti truconneXion, která vyvíjí software pro sledování pracovního využití firemní výpočetní techniky.
„V předvánočním období bývá pracovní morálka zaměstnanců v ohrožení. Oproti předchozím měsícům zaměstnanci při využívání výpočetní techniky věnují o 20 - 50 procent více času vyřizování soukromých záležitostí. Přeloženo do konkrétních čísel to může znamenat až 90 minut denně, jež zaměstnanec čerpá ze svého pracovního fondu na mimopracovní činnost,“ říká Robert Kleiner, ředitel společnosti truconneXion.
Tento čas bývá podle poznatků výše uvedené společnosti většinově využit pro hladký průběh vánočních příprav – výběr a nákup vánočních dárků, rezervaci zimní dovolené a plánování svátečních dnů, rozesílání péefek a komunikaci prostřednictvím soukromého e-mailu či sociálních sítí.
Některé firmy se v rámci boji proti poklesu pracovní morálky rozhodly své zaměstnance zcela odstřihnout od sociálních sítí a vybraných internetových stránek, až na určité specializované profese. Ale ani tohle řešení není podle odborníků ideální. „Smyslem regulace internetových aktivit zaměstnanců by nemělo být vytvoření prostředí, které potlačuje kreativitu a přirozené návyky lidí. Zaměstnance je třeba naopak stimulovat k maximálnímu výkonu a počet odpracovaných minut není vždycky tím nejspolehlivějším měřítkem dobře odváděné práce,“ dodává Robert Kleiner.
Podle konzultantky v oboru lidských zdrojů Martiny Švandové je potřeba na předvánoční období pohlížet z pozice zaměstnavatele realisticky a s tendencí zaměstnanců „vyřešit Ježíška“ od pracovního počítače předem počítat. „Valná většina zaměstnanců – až 85 % - nedisponuje přirozenou pracovní disciplinou a zcela dokonalý time management je vlastní skutečně jen hrstce pracovníků. Většina lidí tudíž má tendenci podléhat svodům k přerušování práce a zodpovědný výběr dárků a přípravy Vánoc pro ně navíc představují ušlechtilý důvod, proč chvíli nepracovat,“ uvádí Martina Švandová, podle níž by však zaměstnavatel tuto tendenci neměl zcela tolerovat.