Pravidla pro vysílání televizních reklam se mění

5. 2. 2010

Sdílet

RRTV ruší denní kvótu na vysílání reklam

 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která funguje jako český regulátor audiovizuálních médií, přijala tento týden novou metodiku svého postupu do doby, než bude přijat zákon v souladu s novou evropskou směrnicí o audiovizuálních mediálních dílech.

Z nové směrnice se prozatím rozhodla RRTV přejmout zrušení celodenní kvóty na celkovou dobu reklamy a zanechat pouze maximální podíl reklamy na jedné hodině vysílání, který činí 20% vysílání (12 minut). Dalším opatřením je možnost přerušovat vysílané pořady reklamních pořadů každých dvacet minut. Přerušeny však mohou být pouze pořady delší než půl hodiny.

Jako problematická část směrnice se jeví povolení tzv. "split screenu", tedy vysílání reklamy zároveň s redakčním obsahem na oddělené části obrazovky. Některé televize se o tento nový typ reklamy již pokoušeli například při závěrečných titulcích filmů a seriálů. RRTV se k tomuto však staví negativně.

Technika dělené obrazovky by neměla připouštět možnost zařazování reklamy během závěrečných titulků s ohledem na požadavek zachování celistvosti audiovizuálních děl, konstatuje ve své zprávě RRTV a dodává: Rada tak v jednotlivých konkrétních případech bude rozhodovat, při zachování eurokonformního výkladu, zda při použití techniky dělené obrazovky nedochází k porušování pravidel používání reklamy.

Na použití split screenu si tak budou muset televize zřejmě počkat až do přijetí zákona implementujícího zmíněnou evropskou směrnici.

Našli jste v článku chybu?