Podle ní se ve druhém čtvrtletí tohoto roku prodalo na uvedeném trhu zhruba 22 milionů smartphonů, což představuje meziroční nárůst o téměř polovinu. Naopak prodej běžných mobilů zaznamenal pokles o necelou třetinu, a to na výslednou hodnotu 20,4 milionů jednotek. Počet prodaných chytrých telefonů tak převýšil množství těch standardních (poměr činí 52/48 %).
Podle analytiků IDC je to poprvé, co v západní Evropě počet prodaných smartphonů překročil tentýž ukazatel u klasických mobilů. Uživatelé totiž v daleko vyšší míře kupují zařízení se systémem Android a iOS, tedy zařízení od firem Samsung, HTC, Sony Ericsson či Apple. V souvislosti s tím i klesá počet smartphonů prodaných se Symbianem (to souvisí i s přechodem Nokie na platformu Windows Phone 7).
Operátoři také ve zvýšené míře opouštění od dotací klasických telefonů, což tyto přístroje činí pro koupi mnohem méně atraktivní. V mnoha případech tak klasické přístroje kupují jen ti, co jej potřebují pouze pro telefonování a SMS a nehodlají za ně utrácet příliš mnoho peněz – populární mezi těmito zákazníky jsou tedy ty nejjednodušší zařízení.
Celkově trh v západní Evropě meziročně poklesl o zhruba tři na celkový počet 42,2 milionů mobilů. Analytici to vysvětlují jednak zhoršenou ekonomickou situací v Evropě, tak potížemi zdejší dosud dominantní firmy Nokia, jejíž prodej klesl meziročně o 40 %. Zákazníci prý také čekali na nové modely iPhone 5 či přístroje se systémem Windows Phone 7.5.
Prodej smartphonů v západní Evropě
Podíl výrobců podle kusových dodávek, 2. čtvrtletí 2011
1. Samsung |
22 % |
2. Apple |
21 % |
3. HTC |
14 % |
4. Research in Motion |
14 % |
5. Nokia |
11 % |
ostatní |
18 % |
Zdroj: IDC, září 2011