Hlavní navigace

Rozhodování podle excelovských tabulek výrazně zhoršuje konkurenceschopnost, tvrdí Oracle

7. 6. 2011

Sdílet

Výzkum podtrhuje významné problémy v procesech sběru dat (data-gathering). Manažeři prý mají klíčová data k dispozici často až s čtyřměsíčním zpožděním. Více než třetina (38 %) respondentů navíc tvrdí, že tráví více času sháněním dat než pak jejich následnou analýzou.

43 % respondentů musí v rámci svého podniku svádět boj, aby se včas dostali k potřebným informacím, 40 % uvádí, že v datech, které mají jako podklad pro rozhodování, jsou evidentní mezery.

 

Podrobnější zjištění studie:

Až 82 % firem přiznává, že nemá úplný přehled o výsledcích svých podnikatelských aktivit. Téměř polovina (46 %) se domnívá, že to potenciálně může způsobit chybná obchodní rozhodnutí. 40 % uznává, že to může negativně ovlivnit jejich finanční výkonnost, a 38 % soudí, že výsledkem jsou chybně stanovené plány, které jim mohou zabránit i přímo v úspěchu samotného podnikání.

Manažeři obvykle tráví více než třetinu svého času studiem čísel v tabulkových procesorech. Tato data bývají základním vstupem pro jejich rozhodování. Problém však je, že data v souborech tabulkových procesorů se (alespoň tak, jak se tyto aplikace obvykle používají) velmi rychle stávají neaktuálními.

Manažeři v průměru činí svá rozhodnutí na základě dat starých 4 měsíce. Ještě větší problém je, že 28 % manažerů přiznává, že vůbec nevědí, jak jsou data, která používají pro svá rozhodování, stará/aktuální. Pouze 44 % manažerů má jako podporu pro své rozhodování kromě tabulkového procesoru k dispozici ještě nějaký další specializovaný software.

Rovněž plánování scénářů vychází z dat v průměru starých půl roku. Téměř třetina (30 %) manažerů opět neví, jak aktuální jsou používaná kritická data, takže není žádným překvapením, že 95 % respondentů připouští v důsledku toho vznikající problémy.

Obecně z průzkumu vyplývá, že manažeři obvykle používají data ze statických tabulkových procesorů i pro správu kritických dat, pro finanční plánování, řízení rozpočtu, finanční reporting i analýzy.

Identifikovat a změnit nevyhovující obchodní procesy může trvat až rok a půl. 83 % respondentů připustilo, že tato pomalost může mít pro jejich firmu vážné následky. 33 % respondentů chápe, že jejich obchodní plány jsou kvůli tomu zastaralé, 55 % uvádí, že jejich firmě v důsledku toho vznikají zbytečné náklady, a 43 % uvádí, že situace má negativní dopad na pracovní morálku zaměstnanců.

Data v rámci velkých organizací nejsou dostatečně sdílena, znalosti jsou fragmentovány. 87 % manažerů kritizuje způsoby sdílení dat v rámci jejich organizací, 71 % popisuje vazbu mezi strategickými cíli, provozními plány a rozpočty jako roztříštěnou.

Našli jste v článku chybu?