„PayPal znají čeští zákazníci z plateb spíše v zahraničí. Nyní jej mohou využívat jako důvěryhodný platební prostředek k platbám i u Datartu,“ uvedl Jiří Navrátil, ředitel online divize společnosti Datart.
Český trh e-commerce měl v roce 2012 hodnotu 45,6 miliard korun a s 37 000 on-line prodejnami. Trh mobilních plateb (m-commerce) představuje za tentýž rok 2,7 miliard korun. Nedávno uskutečněná studie PayPalu ukazuje, že oba nadále porostou a v roce 2015 by český m-commerce mohl dosáhnout téměř 8 miliard korun.
Čeští zákazníci Datartu se zařadí mezi uživatele PayPalu, který má již 132 milionů registrovaných účtů ve 195 zemích a umožňuje platby v 25 různých měnách. Jeho prostřednictvím nyní probíhá přibližně 7,7 milionu transakcí denně.
PayPal zaznamenal v regionu střední a východní Evropy ve druhém čtvrtletí letošního roku meziroční růst o 30 procent a jeho užívání nadále růste. V regionu jsou nyní tři miliony aktivních účtů a 50 000 obchodů, které již umožňují platbu prostřednictvím PayPalu.
Zajímavé výsledky přináší také srovnání Čechů a Slováků z hlediska trendů v on-line nakupování. Z výzkumu společnosti Cetelem vyplývá, že Češi utratí na internetu podstatně více než Slováci. Pravidelný přístup na síť je však vyšší na Slovensku – podle studie agentury GfK z roku 2011 je rozdíl osm procent. Přesto je v ČR hodnota konverze, tedy změna návštěvníka elektronického obchodu v zákazníka, o 15 až 20 procent vyšší než v SR.
Progresivnější přístup našich východních sousedů se však projevuje ve větší důvěře v on-line platby (17,6 procenta), Češi využívají on-line plateb jen v 12,1 procenta případů. Často platí při převzetí zboží.
Významným rozdílem je preference osobního odběru, služby click&collect, ze strany českých spotřebitelů. Na Slovensku procentuálně více lidí považuje „osobní odběr“ spíše jako rezervaci na prodejně, ne jako závaznou objednávku. „V ČR je osobní odběr vnímán zrychleně – prodejny chápou zákazníci jako nejlepší výdejní místa,“ hodnotí odlišnosti Jiří Navrátil z Datartu.
Tendence vyzvedávat zboží stále častěji na pobočce a nárůst on-line plateb se promítá i do rozvoje služeb, které nabízí Datart. Osobní odběr na prodejně vnímá Datart jako zásadní už od roku 2010. Zboží je čím dál lehčí, v menších obalech a lidé mají stále méně času. Tomu Datart přizpůsobil prodejní síť, která má široké pokrytí po celé ČR