Jaké zpravodajství preferují uživatelé internetu?

22. 12. 2009

Sdílet

Uživatelé chtějí přehledné, aktuální a důvěryhodné zpravodajství na internetu


Televize a internet patří podle výzkumu mezi nejoblíbenější média v oblasti zpravodajství. Televizní zpravodajství je považováno za nejpohodlnější - výběr lidem předkládá sama televize a působí na ně jak obrazem, tak zvukem. I přes svou nízkou interaktivitu je TV zpravodajství rovněž vnímáno jako nejzábavnější. Zpravodajské servery oproti možnostem TV zpravodajství poskytují aktuální informace dvacet čtyři hodin denně. Uživatelé internetu si cení nabídky zpráv, ze které si mohou kdykoliv vybrat to, co je zajímá. Noviny u respondentů vyhrávají co do množství a podoby reklamy, která je v tištěné podobě obtěžuje nejméně. Rádio respondenti oceňují zejména na cestách a společně s televizí je pro ně vhodnou kulisou při dalších činnostech např. při práci či péči o domácnost.

Jak si stojí zpravodajství na internetu

Celkově nejlépe hodnoceným zpravodajským serverem je iDnes.cz, druhé místo obsadily Novinky.cz a třetí ČT24.cz, které tak předběhlo dvakrát více navštěvované Aktuálně.cz. Horší hodnocení serverů Českénoviny.cz, Sedmička.cz a E15.cz je z velké části ovlivněno nižším počtem uživatelů navštěvujících tato média. Je nutné brát v potaz, že respondenti hodnotí mnohem lépe zpravodajské weby, které sami pravidelně navštěvují. Průměrné hodnocení „menších“ webů je proto značně ovlivněno přísnějším hodnocením neuživatelů.

Z hlediska prvního dojmu a přehlednosti u respondentů vyhrávají iDnes.cz a Novinky.cz. V kvalitě obsahu zpravodajství se v hodnocení před Novinky.cz dostává ČT24.cz a je respondenty navíc nejlépe hodnoceno v kritériu množství reklam. V grafickém zpracování vede iDnes.cz, v rámci statistické chyby se o druhé místo v grafice dělí Novinky.cz, Aktuálně.cz a ČT24.

Ženy hodnotí většinu webů lépe. Hůře hodnotily server E15.cz a iDNES.cz, naopak více než mužům se jim líbila Sedmička.cz. Ženy jsou více než muži tolerantní k reklamám. Nejkritičtější v hodnocení grafiky a reklam je věková skupina 15-24 let a spolu s nejstarší věkovou skupinou hůře vnímá i obsah zpravodajství. Konzumenti seriózního zpravodajství jsou obecně v hodnocení přísnější. Náročnější zpravodajství na ČT24.cz a E15.cz hodnotí naopak lépe než konzumenti nenáročného až bulvárního zpravodajství.




Nejdůležitější faktory ovlivňující návštěvnost zpravodajských webů

Při návštěvě zpravodajských webů je pro respondenty nejdůležitější přehlednost a snadná orientace. Dotazovaní zároveň kladou důraz na aktuálnost zpravodajství, přičemž ale zmiňují význam důvěryhodnosti a serióznosti informací. Za velmi významný faktor je považován i obsah zpravodajství. Za poměrně důležité respondenti považují neobtěžující množství a formát reklam, možnost sledování dalšího vývoje tématu, grafické zpracování, příp. on-line reportáže.

Uživatelé se překvapivě staví spíše neutrálně k přítomnosti audio a video zpravodajství, na které servery kladou čím dál větší důraz. Neutrálně respondenti hodnotí také dostupnost jiných než zpravodajských služeb či osobnosti redakce (příspěvky konkrétních autorů). Z pohledu nabízených funkcí pak uživatelé považují za spíše méně důležité např. možnosti sdílení článků na sociálních sítích prostřednictvím zpravodajského serveru, optimalizaci stránek pro mobilní telefony a možnost odběru zpráv prostřednictvím RSS.

Internetové zpravodajství sledují s větší frekvencí muži (několikrát denně) než ženy. Týká se to zejména žhavých aktualit, denního zpravodajství, dopravy a ekonomiky. Ženy naopak více sledují kulturu. Mladší lidé sledují všechny typy zpravodajství spíše s menší četností s výjimkou kulturní rubriky, starší lidé sledují častěji zprávy ze světa financí. Lidé s vysokoškolským vzděláním sledují s vyšší frekvencí zejména hlavní zpravodajské rubriky.

Našli jste v článku chybu?