10 kroků k vlastní stránce na Webu zdarma

1. 7. 1998

Sdílet

Už vás někdy napadlo, že by nebylo marné mít jako hrdý majitel firmy ABC vlastní webovskou stránku? Mnozí -- ti ...


Už vás někdy napadlo, že by nebylo marné mít jako hrdý majitel
firmy ABC vlastní webovskou stránku? Mnozí -- ti zdatnější --
přistoupili od slov k činům, pro jiné zůstala vlastní WWW
stránka pouze ve stadiu úvah. V tomtu návodu se právě ti méně
zkušení čtenáři mohou dozvědět, jak si v několika málo krocích
vytvořit vlastní internetovskou prezentaci -- a úplně zadarmo!

Kroky základní

1. Vytvoření stránky

Výuka HTML, HTML editor, grafické prvky.

* Jak patrně většina z nás už ví, webovská stránka se vytváří v
skriptovém jazyku HTML. Vzhledem k tomu, že se jedná o jazyk
poměrně jednoduchý, nebude výroba běžné nekomplikované stránky
nijak složitá. Bez -- alespoň povrchní -- znalosti HTML se však
bohužel neobejdeme, a tak doporučuji letmo si projít některý z
průvodců jazyka, kterých je na Internetu celá řada. Např. Teach
Me HTML ( http://www.geocities.com/Athens/Forum/4977/open.html )
nebo referenční HTML Help
(http://www.xmission.com/~giffypop/learnhtm.htm ). Česky
zpracovaný manuál pak hledejte na adrese
http://x.opf.slu.cz/~slany/www_help/manual.htm.

* Jakmile se vám podařilo zvládnout či pochopit logiku HTML,
můžete přistoupit k dalšímu bodu naší kuchařky, a tím je
software. Jistě, skript se dá psát i v windowsovském Notepadu,
ale pro začátečníka (a koneckonců nejen pro něj) je vhodnější
použít příjemnější výrobní nástroj. Jedním takovým -- a nebál
bych se říci, že nejlepším -- je HomeSite od Allaire
( http://www.allaire.com ), případně HotDog Express
( http://www.sausage.com ) od Sausage Software, jehož průvodce
dokáže vytvořit celou stránku v podstatě bez vašeho zásahu (za
výsledek asi designérskou cenu nedostanete, ale proti gustu...).
Oba produkty jsou k dispozici v časově omezených trial verzích,
takže pokud chcete, můžete hned na začátku sáhnout po čistě
freewarovém programu Magic Site Wizard
( http://www.zdesigns.com/msw/ ) , jenž je vysloveně určen pro ty,
kteří tvoří svou úplně první webovskou stránku.

* Co by to bylo za prezentaci, kdyby obsahovala jen holý text.
Běžnou webovskou grafiku -- jako různé čudlíky, šipky, domečky,
obálky -- si stáhněte třeba z Gallery of Graphics
( http://www.ourdomain.com/gallery/ ), z pěkného serveru Realm
Graphics ( http://www.ender-design.com/rg/index.html ), či z Clip
Art Warehouse ( http://www.clipart.co.uk/ ). Ale pozor, než se
necháte pestrobarevnou blikající grafikou příliš unést,
pamatujte, že na Internetu téměř vždy méně znamená více! (Viz
vložený sloupek Čeho se vyvarovat při tvorbě webovské stránky.)

2. Webovské místo

Jestliže se vám podařilo dát úspěšně dohromady svou první
webovskou prezentaci, nastal čas ji umístit na Internet. To
nebude překvapivě žádný problém, neboť existuje několik serverů,
kam můžete své stránky přesunout zcela zdarma. Nejznámějším je
nepochybně Geocities ( http://www.geocities.com ), jenž nabízí 6
MB diskového prostoru a e-mailovou adresu. Stačí vyplnit
dotazník, a druhý den jste na Webu. Je-li pro vás 6 MB málo,
alternativně lze zkusit FortuneCity
( http://www.fortunecity.com/ ), tam vašim datům poskytnou 10 MB.

Kroky rozšířené

3. Dejte o sobě vědět vyhledávcím službám

Náš základní cíl, tedy vytvořit stránku firmy ABC a umístit ji
na Web, jsme splnili, a tak můžeme být spokojeni -- do jisté
míry. Pro naši prezentaci je totiž třeba udělat víc, než ji jen
tak nechat ležet ladem a čekat... Tak např. je vhodné dát světu
vědět, že jsme tady. A aby svět věděl, že jsme tady, musí o nás
nejprve vědět všechny důležité vyhledávací služby. Protože
registrovat se postupně u všech je poněkud zdlouhavé, vyplatí se
použít některého z robotů, který tuto nudnou práci provede za
nás. Takový Submit Shack ( http://www.submitshack.com/ ) vás
zaregistruje u 150 vyhledávacích služeb, ovšem nejsou mezi nimi
ty české (a některé důležité světové), což by v případě naší
firmy ABC mohlo vadit. Takže na domácích vyhledávačích Seznam
( http://www.seznam.cz) a Atlas ( http://www.atlas.cz ) se
zaregistrujeme "ručně", a rovněž se ubezpečíme, že nás námi
zvolený robot zaregistroval u nejpoužívanějších služeb jako je
AltaVista, Yahoo, Infoseek, HotBot, Excite a WebCrawler -- toto
zvládne třeba robot AutoSubmit ( http://autosubmit.com/ ).

4. Proužková reklama (banery)

Další metodou, jak se zviditelnit, je proužková reklama neboli
baner. S největší pravděpodobností se vám nepodaří přesvědčit
běžného majitele komerčního serveru, aby vám na svých stránkách
zadarmo umístil reklamu, ale vězte, že jsou i jiné cesty, jak
zařídit, aby se vaše reklama na Internetu objevovala pravidelně.
Jednou z takových cest je tzv. LinkExchange
( http://www.linkexchange.com ). Princip fungování tohoto servisu
výměny reklamy spočívá v tom, že systém zobrazuje váš baner na
stránkách ostatních registrovaných účastníků v závislosti na
počtu zobrazení jejich banerů (tj. vlastně přístupů) na stránce
vaší. Taktéž lze nastavit, aby se reklama objevovala pouze na
stránkách určitého typu či zaměření, které odpovídají oboru vaší
činnosti.

5. Počítadlo

Chcete-li, aby měl každý okamžitě přehled o počtu přístupů na
vaši stránku, pořiďte si počítadlo. Jedno takové nabízejí v
portoliu služeb servery Geocities i LinkExchange, nicméně
sáhnout můžete i po počítadle na ryze českém Pink.netu
( http://pocitadlo.pinknet.cz ).

6. Statistika

Jelikož vědět, kdo, kdy a odkud přistupuje na vaši stránku je
docela cenná informace, obraťte se např. na statistický server
NedStat ( http://usa.nedstat.net ). Díky němu zjistíte nejen
celkový počet přístupů na stránku (tj. to, co zjišťuje i
počítadlo), ale i ISP posledních deseti návštěvníků, počet
přístupů za den, týden či měsíc, jejich časové rozložení,
procentuální zastoupení dle domény a předpověď počtu návštěvníků
v daný den. Vše velice přehledně prezentované.

7. Webring

Dalším způsobem, jak si zvýšit počet návštěv, je systém tzv.
WebRingů ( http://www.webring.com/ ) nebo chcete-li "zájmových
kroužků". Pokud se vaše firma specializuje třeba na export
tkaniček do bot, dáte si na tomto serveru vyhledat odpovídající
kroužek, a svou stránku do něj připojíte. V případě, že potřebný
"kroužek" neexistuje, lze si bez problémů založit vlastní.

8. Přesměrování

Přesměrování internetovské adresy (URL) je nesmírně šikovná věc,
kterou lze doporučit skutečně každému majiteli webovské
prezentace. Předpokládám, že se vám patrně nepoštěstí založit si
stránku s adresou www.moje_jmeno.cz , ale ta vaše bude vypadat
spíš takto:
www.geocities.com/SiliconValley/Lakes/1234/index.html . Aniž bych
chtěl kohokoli podceňovat, takovou adresu si nebude pamatovat
ani její majitel, natož pak potenciální zákazník. Díky službě V3
Redirect Services ( http://come.to/ ) si můžete vybrat URL lehce
zapamatovatelné a dostatečně výstižné: např. welcome.to/ABC ,
surf.to/ABC , travel.to/ABC a některé další. Všechny přístupy na
toto URL budou totiž automaticky přesměrovány na vaši
originální, těžko zapamatovatelnou adresu.

* Tak, a zde jsme v podstatě vyčerpali všechny podstatné kroky,
které představují solidní základ pro úspěšný provoz webovské
prezentace. Ovšem tím práce zdaleka nekončí -- spíše začíná.
Stránku je třeba pravidelně updatovat, přinášet novinky (jinak
nebude mít surfující veřejnost důvod vaše stránky navštěvovat
pravidelně), srozumitelně a přehledně informovat o oboru
činnosti, atd. No, máte se na co těšit...

Kroky zbytečné

9. Guest Book

Ne všechno, co se nabízí zdarma, je vyloženě účelné. Mezi
relativně často využívanou zbytečnost -- koneckonců je to zdarma
-- patří kniha hostů. Máte-li dobrý důvod si ji zřídit, udělejte
to ( http://www.glacierweb.com/home/ ), pokud se vám vaše stránka
zdá už takhle přeplácaná, na guest book s klidným svědomím
zapomeňte. Pro komunikaci s návštěvníky obvykle postačí e-mail.

10. Chat room

Totéž, co pro knihu hostů, platí i pro chat room (jak do češtiny
přeložit místo, kde se "konverzuje"?). Jestliže si natolik
věříte, a jste přesvědčeni, že se vaše stránka stane Mekkou pro,
dejme tomu, zmíněné uživatele tkaniček do bot a zvedne vám to
prodej, chat room si určitě pořiďte
( http://www.FreeChatRoom.com ). V opačném případě to pro vás
nepředstavuje reálnou výhodu.

Ostatní

V tomto průvodci jsem neměl v úmyslu vyjmenovat a popsat všechny
typy bezplatných internetovských služeb, ani všechny jejich
varianty. Zaměřil jsem se pouze na ty podstatné a především
vyzkoušené. Případným neuspokojeným zájemcům o popisované téma
doporučuji k individuálnímu "samostudiu" velice dobře
zpracovanou stránku Free-4-All
( http://www.iaehv.nl/users/fpieters/free4all.html#services ).



Čeho se vyvarovat při tvorbě webovské stránky

* Nepoužívejte podklad, a když, tak ne pestrý. Podklad zvyšuje
nároky na přenosovou rychlost a písmo je na něm často nečitelné.

* Vyvarujte se stránek přeplněných nefunkční grafikou, spoustou
animovaných gifů, klikacích map a poblikávajícího textu.

* Midi-hudba na pozadí není pro toho, kdo má pomalý modem a
žádnou zvukovou kartu, dobrý nápad.

* Under construction... Ve výstavbě... Bude k dispozici později
- chcete-li návštěvníky otrávit, dejte si na Web některou z
uvedených hlášek.

* Vyhněte se "bezobsažnému obsahu" stránky. Přemýšlejte nad
důvodem, proč by vlastně měl někdo vaši prezentaci navšívit, a
jaký z ní může mít užitek. Být na Internetu jen proto, abychom
si mohli dát na vizitku svou WWW adresu, není nejlepší úvaha.

* Nepřehánějte to s množstvím rámců (framů). Když už to musí
být, pro jednoduchou stránku dva docela stačí.

* Používat několikakilobytový aplet Javy pro zobrazení
obyčejného animovaného textu snad nepotřebuje komentář.