14 % všech kliknutí na internetovou reklamu je podvod

2. 11. 2009

Sdílet

Ve třetím čtvrtletí tohoto roku se více než 40 % „klikacích podvodů“ (click fraud) uskutečnilo pomocí infikovaných počítačů zapojených do nějakého botnetu.

Takové jsou alespoň výsledky statistiky společnosti Click Forensics. Nárůst podílu botnetů je výrazný: před rokem byl jejich podíl na podvodných kliknutích 28 %, ve 3. čtvrtletí tohoto roku stoupl na 43 %.

Změna odpovídá jednak rostoucímu rozšíření botnetů, ale i strategie jejich provozovatelů. Zatímco v minulosti je podvodníci používali především pro rozesílání spamu, nyní se stále více snaží vydělávat i na click fraud. Podvodná kliknutí z infikovaného počítače se většinou realizují pomocí automaticky otevřeného okna prohlížeče, které má nulové rozměry a uživatel ho obvykle vůbec nezaregistruje.

Z pohledu zadavatelů inzerce a provozovatelů reklamních sítí je však mnohem důležitější jiné číslo – až 14 % všech kliknutí je výsledkem podvodu. Click Forensics k tomuto číslu došla analýzou dat ze 300 reklamních sítí. (Poznámka: zde je otázka, zda ale za všechna tato kliknutí byla opravdu zaplacena provize – něco mohli odhalit a zablokovat samotní provozovatelé sítě; tohle původní článek na americkém Computerworldu bohužel neupřesňuje. Tvůrci botnetů se ale samozřejmě snaží své aktivity maskovat, tj. neklikají například na jednu reklamu mnohokrát z jediného počítače botnetu apod.)

 

Poznámka: Vzato kolem a kolem, co s botnetem? Rozesílání spamu problém jen přesouvá dál, to přímo ke zisku nevede. Krást přístupové údaje vyžaduje peníze nějak převést. Možná je click fraud vůbec nejbezpečnější cestou, jak zpeněžit infikované počítače?

bitcoin_skoleni

 

Na toto téma aktuálně viz také: Botnet Bahama se snaží ošidit PPC systémy. Zajímavé ale je, že 1. čtvrtletí letošního roku celkový počet click fraud poklesl (Podvodů click fraud ubylo). Loni bylo podvodných kliknutí mnohem více, i když ne tak často realizovaných pomocí botnetů.