21 nejhorších technologických zlozvyků - 6. díl

24. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © lichtmeister - Fotolia.com
V tomto díle náš seriál o zlozvycích v oblasti technologií dokončíme, a krátce se podíváme i na bonusové téma - e-mailové zlozvyky.

Předchozí díl

20. Hlasité vyzvánění

V dnešní době téměř jakékoliv veřejné vystoupení začíná požadavkem, aby si obecenstvo ztlumilo nebo úplně vypnulo své telefony. O půl hodiny později se na 99 procent ozve sálem patentovaný vyzváněcí tón některého z předních výrobců mobilů a pak už se všichni sledují jen jeho zmateného majitele.

Vyzvánění

Mobilní telefony, které vybuchnou v tu nejméně vhodnou chvíli jsou kulturní epidemií dneška, a ironicky je to hlavně proto, že už jsme v životě slyšeli tolik upozornění na vypnutí vyzvánění, že už je ani nevnímáme.

Náprava: Přestože asi nemůžete napravit chování člověka sedícího vedle vás, minimálně můžete ovlivnit chování svoje. A zajistit, abyste součástí potenciálního problému nebyli vy samotní. Nastavte si standardní vyzvánění na „tiché“, případně „pouze vibrace“, a vyzvánění zapínejte pouze ve chvíli, kdy jej potřebujete – to znamená pokaždé, když jej nemáte v kapse nebo na dosah ruky.

21. Nerestartování

Naše technologické hračky jsou sice stále spolehlivější, přesto však jsou stále náchylné k různým menším chybám. Aplikace pro Windows často „žerou“ paměť a zaplavují RAM tak, že je nepoužitelná. Spousta aplikací po instalaci nebo aktualizaci vyžaduje restart, a dokud jej neprovedete, bude aplikace pořád na půl cesty k dokončení dané operace.

Není ale ani na škodu, když čas od času restartujete jen tak, z prevence. Berte to tak, že restart je pro vaše zařízení něco jako dobrý spánek: bude po něm opět čilé jako rybička a zbavené veškeré digitální zátěže. Restart může dokonce zlepšit i délku výdrže baterie.

Náprava: Udělejte z restartu přirozená součást vašeho pracovního dne. Na konci práce pak počítač vždy úplně vypněte. Bude si moci odpočinout a vy ušetříte energii.

Bonus: Zbavte se e-mailových zlozvyků!

Plná složka doručených zpráv (vyčistěte ji)

Chovejte se ke složce doručených zpráv jako k vašemu stolu, tzn. nechte v ní pouze aktuálně nezbytné položky. Vše ostatní archivujte v jiných složkách, smažte to nebo to přesuňte do kalendáře. Někteří experti na management úkolů (task management) doporučují úplně prázdnou složku příchozích zpráv („inbox zero“), dosažitelnější je ale tzv. „no-scroll“ cíl (čili všechen obsah příchozí složky na jediné obrazovce bez nutnosti přejíždění někam níže).

mail

Odpovídání na spam (nedělejte to!)

Je určitý rozdíl mezi mailing listem nebo reklamním newsletterem, k němuž jste se upsali, a spamem. Z toho prvního se totiž můžete i odepsat, jak je ctěná libost; z toho druhého pak nikoliv. Jestliže už vás určité e-maily nezajímají, využijte odkazy na odhlášení se z jejich odebírání. Na spamy si pak nastavte spamový filtr. Jestliže se pro vás stane spam problémem, který nebudete schopni zvládat, máte pouze jednu možnost: změnit svou e-mailovou adresu.

Okamžité odpovídání (nejprve myslete!)

Byť je okamžitá odpověď na e-mail lákavá, abyste už na ni nemuseli myslet a přejít s čistou hlavou k jiné činnosti, může takové jednání vytvořit spoustu vlastních problémů. Zkuste si ve svém e-mailovém klientu nastavit možnost odesílání zpráv s 10- nebo 15minutovou prodlevou. To vám poskytne více času na případnou editaci zprávy a přidání dodatečných informací (takže nebudete muset odesílat dvě zprávy v případě, že na něco zapomenete, což nevypadá moc dobře). Také se vyhnete tomu, že náhodně zmáčknete tlačítko Odeslat v polovině editace zprávy. Ještě důležitější šak je, že malá prodleva upozorní příjemce na to, že jste si s odpovědí dali nějakou práci a věnovali jste jí určitý čas.

ICTS24

Odpovídání všem (přestaňte!)

Jeden důvod, proč jsou naše složky doručených zpráv tak plné: Posíláme příliš mnoho e-mailů. Pepa pošle e-mail deseti lidem, protože neví, kdo z nich by mu mohl pomoci s určitým problémem – a všech deset kontaktovaných pak odepíše všem. Používejte proto funkci Odpovědět všem pouze výjimečně a jenom v případě, že jste přesvědčeni o tom, že si všichni kontaktovaní potřebují přečíst vaši odpověď.