Čerstvá studie provedená Irskou radou pro občanské svobody (ICCL) ukázala na alarmující statistiku související se sdílením dat. Dle ní jsou data průměrného evropského uživatele internetu sdílena 367krát za jediný den! V případě amerických uživatelů je to dokonce až 747krát.
Sdílení je přitom navázáno na zisky z digitálních reklam, díky nimž může být většina online služeb poskytována zdarma. Rada na základě těchto zjištění aktuálně podniká kroky směrem dovnitř celého digitálního průmyslu s argumentem, že nikdo z uživatelů s takovou praxí nikdy nevyslovil souhlas.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
Konkrétně ICCL uvádí, že údaje jsou sdíleny mezi zprostředkovateli jednajícími v zájmu inzerentů, a to v reálném čase, kdy je webová stránka načítána před uživatelem, který ji právě čte. Samotní inzerenti, respektive značky do tohoto procesu zahrnuti nejsou.
Pokud jde o povahu dat, jedná se o informace o typu zařízení, na němž je stránka zobrazována, informace o lokaci nebo například informace o dříve navštívených stránkách. Využívána jsou zejména k tomu, aby bylo inzerentům zajištěno co nejrelevantnější zobrazení jejich reklamy. A byť jde o automatický proces trvající zlomek sekundy, ve skutečnosti je základem multimilionového byznysu.
Data umožňující osobní identifikaci uživatele tímto způsobem sdílena nejsou, autoři studie nicméně upozorňují, že v tomto objemu přesto dochází k narušování uživatelského soukromí.
Pište pro Computerworld
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři Computerworldu?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu.
Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
„Každý den jste v rámci systému RTB (Real Time Bidding) sledováni, včetně toho, co si prohlížíte, bez ohledu na to, jak moc je to osobní či citlivé. Jedná se o největší únik dat v dějinách, který se opakuje den co den,“ tvrdí doktor Johnny Ryan z ICCL.
Výsledky studie přitom vycházejí pouze z dat Googlu a nezahrnují další inzertní giganty jako jsou Meta (Facebook) a Amazon.
„Pokud by naše osobní data produkovala znečištění, byli bychom obklopeni téměř neproniknutelnou mlhou houstnoucí tím víc, čím víc jsme v kontaktu se svými telefony,“ glosovala zjištění Parmy Olsonová, technologická dopisovatelka magazínu Bloomberg.
Video ke kávě
Máte čas na rychlé a informativní video?