5 tipů pro IT oddělení: Jak se připravit na invazi Androidu

4. 2. 2011

Sdílet

 Autor:
Veliká pestrost nabídky smartphonů se systémem Android je skvělá pro vybíravé uživatele, IT manažerům však přidá na čele nejednu vrásku. Jak se nejlépe připravit?

ilustrační foto: laihiu


Už několik roků bojují firemní IT manažeři s iPhony, od minulého roku navíc i s iPady. To ovšem není nic proti tomu, co je čeká s příchodem smartphonů s Androidem. A aby to bylo ještě zajímavější: druhově pestrá armáda zelených robotů se blíží velice rychle…

Tržní podíl Androidu v segmentu tabletů se za poslední kvartál loňského roku téměř zdesetinásobil; vzrost z 2,3% na 22%, alespoň dle údajů, které minulý týden zveřejnili Strategy Analytics.

Na trhu chytrých telefonů má sice iPhone pořád větší tržní podíl, v počtu telefonů prodaných za čtvrtletí však už Android dva kvartály vede.

 

Největším problémem pro CIO vyplývá z podstaty tohoto open source operačního systému: fragmentovanost trhu s mnoha desítkami různých modelů přináší obtížnou podporu uživatelů uvnitř organizace. Stejné modely navíc používají často různé verze systému, což fragmentaci dále prohlubuje. A ta bude dále pokračovat, na trh se chystá verze vyvinutá speciálně pro tablety Android 3.0 Honeycomb.

Ani zde to ovšem nekončí. Výrobci telefonů s Androidem se pochopitelně snaží co možná nejvíce odlišit od konkurence, takže své modely vybavují upravenými uživatelskými rozhraními. Tato rozhraní, například Sence od HTC nebo TouchWiz na telefonech Samsungu, mají pak pochopitelně také různé  verze.

U telefonů od Applu je vše zcela jinak. Na trhu je pouze několik zařízení; tři verze iPhonu, iPod Touch a iPad a dvě verze operačního systému. Různých kombinací hardwaru a softwaru, které je nutné podporovat je tak méně než deset. Příchod iPadu 2 to sice trochu změní, ale přesto…

„Když Apple uvolní upgrade iOS operačního systému, tak v horizontu dvou, tří měsíců si svá zařízení zaktualizuje většina uživatelů. Stále tedy zůstává zhruba devět konfigurací, které musíte podporovat,“ říká Reid Lewis, prezident společnosti GroupLogic, která poskytuje firmám služby spojené s nasazování počítačů od Apple ve firemním prostředí. U Androida je to zhruba tak 900.“

Firemní Help desk bude podpou takového množství kombinací pravděpodobně docela zahlcený, říká dále a dodává „pokud vyvíjíte pro platformu Android své vlastní aplikace, připravte se, že budete muset investovat velké množství času a peněz na to, aby fungovaly se všemi Android telefony.“

Platí také, jak říká, že pokud nebudete mít dobře zvládnuté nastavení bezpečnostních omezení pro různé konfigurace, riskujete úniky dat. Například se může stát, že nebudete schopni vzdáleně smazat data na ztraceném či ukradeném androidím telefonu.

Prst varovně zdvihá také Bryan Pelham, ředitel řízení produktů ve společnosti MobileIron, která se specializuje na správu mobilních zařízení. Přestože Android ve verzi 2.2 už obsahuje základní bezpečností vlastnosti jako uzamčení telefonu či vymazání dat, platformě stále chybí šifrování, provisioning firemního emailu či správa bezpečnostních certifikátů.

 

Ať už je situace jakákoliv, IT manažeři jsou uživateli tlačeni k tomu, aby zařízení s Androidem podporovali. „Zhruba 90 procent zákazníků se nás na Android ptá a asi 30 procent už začala s jeho podporou,“ říká dále Pelham. Firemní CIO se tak stále častěji bude obracet na firmy jako je MobileIron, které se správou mobilních zařízení zabývají. Tyto firmy už mají s problematikou dostatečné zkušenosti a jsou také dle svých slov z velké části schopny pomocí různých nástrojů vyřešit problém fragmentovanosti trhu. Spolupracují také s Googlem, výrobci telefonů a operátory na tom, aby se podpora podnikových funkcí v platformě zlepšila.

ICTS24

 

Jaké tipy tedy společnost MobileIron dává CIO pokud jde o zvládnutí „útoku“ androidích telefonů na  firemní IT?

  1. Vytvořte si seznam základních funkcí, které chcete podporovat – dle toho pak poznáte, které verze Android OS  potřebujete zvládnout
  2. U smartphonů, které vlastní firma, je nejlepší radou zásadně zúžit množství modelů, které zaměstnancům dáte. Ideální počet je pochopitelně jeden, to ale není příliš reálné. Ne všechny modely jsou celosvětově dostupné, stejné zařízení navíc může mít rozdílné schopnosti v závislosti na tom, který operátor ho nabízí. Pravděpodobně tedy nakonec skončíte u několika modelů, které budete podporovat.
  3. Pokud jde o soukromá zařízení, vytvořte seznam doporučených telefonu a to na základě funkcí, které se chystáte podporovat.
  4. Zajistěte, aby měl váš mobilní operátor k dispozici seznam vašich požadavků, pokud jde o podporu firemních funkcí. Vyplatí se též s předstihem znát roadmapu zařízení připravovaných do jeho nabídky.
  5. Nezapomeňte, že skvělým zdrojem informací a návodů je u Androidu jeho vývojářská komunita. Rozhodně byste měli mít ve svém týmu člověka, jehož zodpovědností budou právě vztahy s androidími vývojáři.