Výrobci automobilů za účelem identifikace chyb v automobilech sbírají data jako počet ujetých kilometrů nebo celkový počet cest, jaké vozidlo ujelo. Řidiči si ani nemusí být vědomi, s kolika informacemi o nich prodejci disponují.
Studie vedená německou motoristickou organizací ADAC zjistila, že kromě počtu ujetých kilometrů automobily také sbírají data například o stavu zapnutí světel.
A to není všechno. Model BMW 320d třeba zjišťuje dobu, kterou řidič strávil v různých řídících módech a měří, kdy je bezpečnostní pás utažený. Auto navíc zjišťuje poslední destinace zadané do navigačního systému a osobní data jako kontakty z mobilního telefonu.
ADAC zatím prozkoumalo pouze jeden automobil, ale chce svou studii rozšířit, aby zjistilo, jak se budou chovat ostatní vozidla. Automobilová federace FIA však po producentech chce, aby své činy odtajnili sami. Vyžaduje srozumitelný seznam všech modelů a dat, které o svých řidičích zjišťují.
Pro zájemce o automobil bude brzy nemožné zakoupit si v Evropě vozidlo, které není připojené k internetu. Od dubna 2018 musí navíc všechny auta podporovat systém eCall, který v případě nehody dodá nouzovým službám svou polohu a nejlepší cestu ke své lokaci.
Aby to automobil zvládnul, bude muset být bez přestávky připojený k mobilním datům
Pokud automobiloví výrobci do svých vozidel nainstalují podobný hardware, je nepravděpodobné, že si nechají ujít také příležitost zařadit k němu vydělávající služby jako streamování hudby, informace o dopravě nebo doporučení nejlepší cesty s ohledem na stav dopravy.
FIA v případě, že výrobci takový krok učiní, bude vyžadovat příležitost pro řidiče vybrat si poskytovatele těchto služeb.