Alane vstávej! A proč? Protože je ráno! Ale já mám ještě noc! Tak to běž vysvětlit těm několika pánům v černých kápích, co tě přišli sejmout...
Alan Wake byl spisovatel nevalné úrovně, jeho výtvory balancovaly na pokraji brakové propasti, a nejenže do ní občas sklouzly, ale spíš tam rovnou skákaly s vervou tlupy sebevražedných lumíků. Taková kombinace Harlequinu, Rodokapsu a knižní verze Rodinných pout. Prostě pravidelná dávka emocí na toaletu, kde díky recyklovanému papíru nacházela tisíceré využití. Pak ale Alan potkává ženu svých snů, která se mu zároveň stává i múzou, a z pisálka usmolených pamfletů se rodí adept na Nobelovu cenu za literaturu. Alan píše jako šílený, píše o děsivých snech, které jej noc co noc sužují, a lidé jeho hororové příběhy plné fantaskních hrůz hltají. Jenže když je na vrcholu, jeho snoubenka najednou beze stopy mizí. Ještě ke všemu Alan začíná trpět nespavostí. A beze spánku nejsou sny a beze snů nejsou nápady. Alan bez nočních můr je jako Bush bez saudskoarabské ropy – úplně na suchu. Jeho vědomí situaci nezvládá a Alan balancuje na pokraji šílenství – v tomto stavu se uchyluje do poklidného horského městečka se soukromým sanatoriem.
A tam se najednou vše jako mávnutím kouzelného proutku obrací, Alan nachází ztracený klid, znovu usíná, a dokonce se vracejí i jeho staří známí, noční běsové. Pomáhá Alanovi idylické prostředí Bright Falls, nebo tajemná dívka, která se v jeho okolí znenadání objevuje? Dívka, která se až příliš nápadně podobá jeho ztracené snoubence? V tuto chvíli by vše mohlo šťastně skončit, Alan by si našel snoubenku číslo 2, vzal by si ji, dál by si snil své šílenosti a úspěšně je prodával lidem. Jenže to by hra nesměla mít nálepku psychologického thrilleru. Noční můry se po vzoru jezinek (jen dva prstíčky vstrčíme a... víte jak to pak končívá) stávají stále dotěrnější, prokluzují každičkou trhlinkou v tenkém závoji reality a chtivě se derou do normálního světa. Pronásledují Alana, který brzy zjistí, že otevřít oči už nepomáhá. Tenká linka oddělující příčetnost a šílenství je stále méně znatelná. Co je realita a co sen? Je ona žena vskutku podobna Alanově snoubence, nebo se o tom Wake jen snaží ze zoufalství sám sebe přesvědčit? Nebo je snad prokletý on sám? Jaké hrůzy ono zdánlivě idylické místo pod povrchem skrývá? Na povrch vyplouvají stále znepokojivější otázky, a chce-li Alan přežít, musí na ně nalézt odpověď.
Firma Remedy vám nic neříká? A co bullet-time a skvělá filmová atmosféra? Ano, výtečný Max Payne i jeho druhé pokračování jsou dítky těchto finských vývojářů, jimž se povede, na co sáhnou. Naštěstí Remedy evidentně nechtějí dělat hry jen pro peníze, a tak si po vydání Maxe Payna 2 řekli, že ohranou písničku už znovu fidlat nebudou a hodili Maxe do žita – to je také důvod, proč pokud už žádný další Max Payne nevyjde, bude se na něj vždy vzpomínat jako na výjimečnou hru, na rozdíl od několikrát zahrabané a opět bezostyšně exhumované slečny Croftové. Remedy se místo dojení peněz z dalšího pokračování vrhli na zbrusu nový námět, a tak se již přes rok a půl rodí čerstvý hrdina. Sbohem Maxi, měli jsme tě rádi.
Alan Wake bude sice mít s Maxem Paynem něco společného, a to nejen díky podobné vizáži hlavního hrdiny, ale pochopitelně také díky rukopisu vývojářů vyznačujícím se zálibou v propracovaném příběhu a výrazné filmové atmosféře, tím ovšem veškeré podobnosti končí. Alan Wake totiž není prostou akční hrou (i když akce si v něm také užijete dosyta), ale podle dostupných informací pravou akční adventurou, v níž budete mít pro interakci s okolím k dispozici více než jen několik napěchovaných zásobníků. A abychom rovnou odpověděli na otázku, která se vám jistě při zmínce o Maxi Paynovi dere z úst, bullet-time (i když autoři připravují něco jiného, co by oživilo souboje) a ani multiplayer nebudou. Prý je Remedy příliš malou firmou, aby zvládla oba dva módy, a navíc tomu brání i důraz kladený na příběhovou linii. Slovy autorů – raději dobrou hru jen pro jednoho hráče než sotva průměrnou podobojí. Ovšem zdá se, že by se Alan mohl během hraní dočkat nějakého společníka či společnice, i když tato možnost je zatím nepotvrzená stejně jako otázka, zda by jej ovládal počítač, nebo byste v některých fázích hry dostali do rukou jinou postavu.
Styl hry, který se více blíží adventuře než bezhlavé rubačce, nelze pochopitelně uvěznit do omezeného prostředí interiérů, a tak bude Alan volně prozkoumávat rozsáhlé venkovní lokace. Hru také nelze spoutat do okovů jednotlivých misí, přestože v každé z lokací (či spíše kapitol, které se budou postupně otevírat) čeká na splnění několik úkolů. Jak jich hráč dosáhne, záleží již jen na něm, pochopitelně v rámci jistých mezí. Alan se bude pohybovat jak v Bright Falls, tak v okolní přírodě. Obé slibuje vysokou interaktivitu, a to především ve městě, v němž toho jistě na práci dostanete více než v hustém lese. Můžete vstupovat do budov, komunikovat s NPC, a když dodáme, že součástí hry bude i ježdění auty, zřejmě se vám vybaví některé z posledních GTA. Alan Wake ale nepůjde ve volnosti tak daleko – důležitější je příběh a konzistence herního světa. Jak se zdá, tak samotné souboje budou velmi intenzivní, stavějící spíše na kvalitě než kvantitě, a tak se zřejmě dočkáme více bojů zblízka a svou roli bude mít i využití světla (zřejmě v podobě baterky), kterým nepřátele oslabíte.
Systém dynamického počasí a denní doby autoři stavějí velmi na odiv – nepůjde jen o nějaký kosmetický efekt, v noci totiž patří okolí Bright Falls démonům a noc se také bude s postupem hry na úkor dne stále prodlužovat. Engine (prý je nový, jen s několika prvky z enginu Maxe Payna 2, jenž by sám na rozsáhlé exteriéry a moderní efekty nestačil) simuluje například i vítr a pochopitelně také pěknou hromádku audiovizuálních efektů. Stačí se podívat na skvěle vypadající video se vskutku impresivními zrychlenými záběry průběhu dne, v nichž krásně vynikne dynamické stínování. A pokud bude i hudební doprovod takový jako v ukázce, máme se vskutku na co těšit (kromě zvučných jmen v rolích hlavních hrdinů).
Ve vzduchu visí opravdu zajímavý kousek – nádherné technické zpracování tvoří kulisu pro atmosféru jako vystřiženou z Kinga nebo Lynche a k tomu ještě velká volnost pohybu v kombinaci s dramatickým filmově vyprávěným příběhem. Může se vůbec povést vše zkombinovat? V případě Remedy věříme, že ano. Kdy ambiciózní projekt Alan Wake vyjde? To zatím bohužel nikdo přesně neví. A neví to nikdo ani zhruba, vývojáři prozřetelně neutratili všechny peníze za drahá auta, luxusní jachty a náročné děvy, ale ukládali si pečlivě do prasátka, a tak jsou nyní natolik finančně soběstační, že jim do vývoje ani data vydání nikdo mluvit nemůže.