Alpha Prime

17. 5. 2006

Sdílet

Český tým Black Element Games připravuje velmi zajímavě vypadající 3D akci, kterou nám předvedl přímo v útrobách své vývojářské dílny. Zaujala nás nejen kvalitní grafika, ale také množství zábavných herních vychytávek.

„Ti roboti se snad všichni zbláznili. Místo aby těžili rudu, poflakují se kolem a na nic nešáhnou. A kde se tu vzali tihle chlápci v maskáčích? Hej vy! Co to děláte? Nestřílejte… Pomóc!“



Český vývojářský tým Black Element Games už delší čas pilně pracuje na zajímavě vypadající first person akci Alpha Prime. První informace o této hře nás zaujaly natolik, že jsme se rozhodli vývojáře navštívit v jejich pražském studiu a na vlastní oči se podívat, jak jim jde práce od ruky. Po více než hodinovém vyčerpávajícím představování grafického zpracování a herního systému musíme uznat, že bychom se ve druhé polovině letošního roku měli dočkat výjimečné akční pecky. Alpha Prime si nás získala nejen svým nadprůměrným grafickým enginem, v němž lze manipulovat doslova každým předmětem, ale především zábavnými a originálními herními vychytávkami, které by měly jinak vcelku klasickou akční zábavu do značné míry oživovat.



Vesmírný asteroid se ve hře stane vaší novou domovinou. Tedy abychom byli přesní, útočiště naleznete ve futuristické těžební základně, kde se doluje vzácná radioaktivní surovina. Ilegální aktivity na stanici a záhadné mizení obyvatel vede těžební korporaci k tomu, aby na asteroid vyslala svého inspektora. Právě v jeho kůži se ocitnete za dveřmi ocelové základny, kde záhy zjistíte, že místní robotická ostraha nemá pro inspektory zrovna velké pochopení a snaží se vás co nejdříve vymazat ze svých senzorů. Brzy se dovídáte o podivné nehodě, na jejímž utajení a zahlazení stop má velký zájem jistá ozbrojená skupina. V half-lifovském stylu tak sledujete boje mezi speciálním komandem a místními roboty, přičemž obě strany neváhají vyprázdnit kdykoli do vašeho zadku zásobník. Podle slov autorů by měl být hnacím motorem hry právě příběh, který vyústí v překvapivé rozuzlení.



Na základně se kromě zmiňovaných nepřátelských entit pohybuje rovněž přeživší lidský personál, sestávající zejména z různých techniků. Není proto výjimkou, že se k vám tu a tam během hry přidá nějaký spolubojovník, s jehož pomocí snáze překonáte záludnější pasáže. Kromě toho jste v rádiovém spojení s navigátorem nákladní lodi, který se stane vaším průvodcem po základně. Převážná část hry se bude odehrávat v uzavřených chodbách a místnostech industriálního komplexu budov – dočkáte se tak převážně ocelových koridorů a strohých prostor různých laboratoří, kajut pro posádku, technických oddělení nebo těžebních platforem. Vizuální podobou interiérů se Alpha Prime podobá Quaku 4 lehce říznutému Half-Lifem 2. Čas od času se ovšem podíváte taktéž na povrch samotného asteroidu, kde na vás čekají rozlehlejší prostory přistávacích ploch či parkovišť těžké techniky.



Plně interaktivní prostředí patří mezi největší přednosti hry Alpha Prime. Veškeré předměty lze posouvat nebo rozbíjet, a pokud je hlavní hrdina unese, může s nimi házet nebo je různě přerovnávat. Tato vlastnost herního enginu přitom není nijak samoúčelná – manipulace s okolním prostředím bude nutná při řešení některých herních situací. Autoři nám ukázali zábavnou scénu v napůl zdemolovaném skladišti. Jediná cesta, jak pokračovat do neprozkoumaných útrob základny, vedla pouze ze zdánlivě nedostupné rampy. V místnosti však naštěstí nechyběl hydraulický nakladač, s jehož pomocí jsme přeskládali rozházené bedny tak, aby po nich bylo možno na rampu vyskákat. Podobných úkolů si autoři připravili celou řadu, a proto se kromě pevné mušky při střelbě uplatní rovněž hráčův důvtip.
Zmiňovaný nakladač (stejně tak jako ostatní stroje) ovládáte pomocí speciálních počítačových terminálů, jejichž bezpečnostní systém musíte nejprve prolomit. Nemějte však obavy z nějakých přehnaně obtížných puzzlů – spíše než nabourání do systému vám bude dělat starosti jeho nalezení. Vstupy do terminálů hledáte ve speciálním zobrazovacím módu, do něhož je nutné se pokaždé přepnout. Jakmile místo připojení odhalíte, jednoduše navážete spojení a pak už vesele kontrolujete pojízdné stroje, bezpečnostní kamery nebo i ochranné palebné věže. Většinu terminálů lze ovládat i na dálku, a proto nepřekvapí scéna v obrovské hale, kde si přivoláte pojízdnou plošinu a dopravíte se na ní do další části komplexu.



Pohyb v exteriérech navrhli autoři tak, aby vám napumpoval adrenalin do žil. Asteroid pochopitelně nemá atmosféru, a proto se každý výstup na povrch nebo i přesun po rozbořených částech budov změní ve zběsilý závod s časem. Hlavní hrdina totiž disponuje pouze velmi omezenou zásobou kyslíku, tudíž se musí neustále pohybovat od jednoho doplňovacího přístroje ke druhému. Scény jsou přitom navrženy tak, aby vás nenechaly ani chvilku vydechnout – neustále sledujete ukazatel kyslíku, přitom zběsile likvidujete dotírající nepřátele a jenom se modlíte, abyste včas doběhli k dalšímu přístroji.
Chvilku odpočinku naleznete alespoň v kabinách různých vozidel. Autoři se zmínili o několika vyzbrojených automobilech, které budete řídit v krátkých pasážích při přesunech mezi budovami. Mělo by to však být jen zpestření, hlavní těžiště hratelnosti zůstane v bojích uvnitř chladné základny. Zde se vám do rukou dostane široký arzenál zbraní, složený z víceméně klasických kousků. Dočkáte se futuristických variant pistolí, automatických pušek, plamenometu, odstřelovačky a samozřejmě obligátního raketometu.



Umělá inteligence protivníků by rovněž měla patřit mezi silné stránky hry. Počítačová AI slyší a vidí – vojáci i roboti reagují na každý okolní zvuk, čehož můžete využít třeba k jejich odlákání. Spíše než stealth prvky však očekávejte akci, kde lze tímto způsobem vpadnout nepříteli do zad. Protivníci stejně tak dokáží zahlédnout váš pohyb a podle toho se přizpůsobit v boji, a pokud utečete, sdělí vysílačkou vaši polohu svým kolegům. Programátoři se při tvorbě hry samozřejmě nevyhnou ani nascriptovaným scénám, jež vytvářejí momenty překvapení. Během hraní tak narazíte třeba na scénu, kdy se mezi sebou mydlí roboti a zásahové komando, zatímco se snažíte tiše proplížit větrací šachtou a nevystrčit ani nos.

Autor článku