Internetový supermarket
Z malého internetového obchůdku prodávajícího knihy za několik let vyrostl
gigant nabízející vše, knihami počínaje přes cédečka, elektroniku a hračkami
konče. A protože v e-Businessu platí heslo "Růst nebo smrt", rozhodl se Amazon
expandovat netradičním způsobem. Jeho cílem je, aby se dostal do podvědomí
nakupujících jako obchod, kde je k dostání všechno. Všechno s velkým V.
29. září loňského roku se otevřely brány Amazonu dokořán, a kdokoli může na
adrese nejznámějšího internetového obchodu nabízet své zboží. Otevřely se
takzvané zShops. Račte vstoupit...
Jak na to
Stačí se jednoduše zaregistrovat, zaplatit 9,99 USD měsíčního poplatku plus
1,25-5 % z vašeho výnosu, a můžete nabídnout od jedné do tří tisíc věcí více
než 12 milionům zákazníků nakupujících na Amazonu, kteří mohou do vašeho
e-obchůdku kdykoli zamířit. Pokud nechcete mít starosti s utrženými penězi, za
dalších 60 centů za kus a 4,75 % z ceny vás Amazon nechá používat svůj bezpečný
systém šifrovaného bezhotovostního placení kreditní kartou. Pro Amazon nebudou
ziskem z toho odvážného kroku ani tak poplatky za otevření krámku, jako
přilákání dalších milionů kupců a zisk z prodeje svého vlastního zboží.
Dozajista jsou na místě obavy, že pokud zákazník v zShopu zaplatí a zboží od
případného podvodného prodejce nedorazí, přijde kupec o peníze a Amazon o
důvěru. I s touto variantou největší internetový obchod počítá a zaručuje
kupcům kompenzaci do výšky 1 000 USD. Někteří analytici se obávají, že díky
této záruce se při větším počtu nepoctivců může Amazon dostat do potíží. Jeho
vedení však věří v opak předpokládá, že je pro prodávající v zShopu podvádění
nevýhodné prodejem zde si je možno vydělat mnohem víc než několika podvůdky. Na
stranu druhou je nutno říci, že se nepoctivci již objevili.
Konkurence a budoucnost
Konkurenti Amazonu, jako je CMGI (provozovatel Altavista.com), Yahoo! a Vstore,
se ohradili, že se jedná o pouhý marketingový trik s tím, že oni mají větší
nabídku zboží než celý Amazon se zShop. Vstore se přidal s tvrzením, že bude
malým prodejcům nabízet na své site místo zadarmo. A zatímco se konkurenti
dohadují, Amazon již chystá další krok zakoupení podílu v některém z velkých
amerických obchodních řetězců prodávajících vybavení domácností a kanceláří.
Důvod je jednoduchý dosavadní klasické zboží Amazonu, jako jsou knihy, cédéčka,
digitální fotoaparáty a postavičky Pokémon, můžete posílat poštou, ale těžko
pošlete skříň nebo sedací soupravu. A cílem Amazonu je prodávat skutečně
všechno a tak zatímco americké supermarkety Wal*Mart a Kmart ke své fyzické
síti začaly provozovat ještě internetové obchody, Amazon si naopak buduje síť
fyzickou. Minulý rok vydal za vybudování vlastního obřího skladiště o ploše 5
milionů čtverečních stop přes 300 milionů dolarů. Oba obchodní světy,
elektronický a fyzický, se začínají prolínat.
e-Vánoce
Za největší událost roku jsou pro prodejce vždy Vánoce, ze kterých se stal čas
konzumu. I v amerických obchodech se stojí fronty na nejžhavější módní zboží;
nyní je to vše, co se týká dětské Pokémon mánie, která již daleko předstihla
svou popularitou Hvězdné války. A tak nejen že tyto hračky neseženete v
klasických obchodech, ale stávají se prubířským kamenem internetových
obchodníků. A ne všichni dokáží nápor zvládnout. Draze vybudovaná internetová
síť největšího amerického obchodního řetězce specializovaného na hračky
TOYS\R\US (doslova "hračky jsme my") je nejen poněkud nepřehledně
zorganizována, ale uživatelsky nepřátelsky laděná. Pod dojmem intenzivní a
vemlouvavé reklamy se moji známí rozhodli nakoupit několik hraček na
www.toysrus. com pro své děti. Hned na začátek jim systém sám od sebe do košíku
přihodil hračku za 25 USD, kterou si nevybrali (a to pokaždé, když nakupovali),
zřejmě šlo o velmi agresivní reklamní trik. Po zdlouhavém vybírání jsme našli
dvě z Pokémon hraček, které ještě byly na skladě alespoň podle informací u nich
uvedených. Pak jsme se dostali k placení. Bohužel v tom okamžiku věci už na
skladě prý nebyly (až na onu 25dolarovou hračku) zřejmě se nikdo nenamáhal
provést update označení zboží již v obchodě a nechal nás, až se po modemu
prokoušeme hodinovým maratónem k této závěrečné platební sekvenci. To, že se
takto otrávení zákazníci zpět nikdy nevrátí, je nasnadě. Po této zkušenosti
jsem jednoznačně doporučil známé prostředí Amazonu, kde víte co je a co není na
skladě, a kde se případně můžete nechat e-mailem informovat, kdy že to zase k
dostání bude.
Amazon si prostě své místo na světě zaslouží.