Analytici: Je dohoda s Microsoftem výhodná i pro Yahoo?

3. 8. 2009

Sdílet

Když společnost Yahoo souhlasila se spojením s Microsoftem, aby tyto firmy mohly spolu lépe konkurovat gigantovi jménem Google, spousta analytiků začala polemizovat, zda Yahoo neudělalo chybu.

Dohoda těchto dvou společností je uzavřena na deset let a byla oznámena 29. července. Yahoo bude pro hledání na všech svých stránkách využívat nový vyhledávač Bing firmy Microsoft. To znamená, že jeho vlastní vyhledávací technologie jde do záhuby. A právě díky tomuto se nabízí otázka, co se stane s Yahoo až skončí zmiňovaná dohoda.

Toto nové partnerství může být začátkem dlouhodobé spolupráce nebo může vést k eventuálnímu spojení těchto firem. Ale co se stane, pokud se tato dohoda neprodlouží, co bude s firmou Yahoo, která bude mít deset let starou vyhledávací technologii?

To je těžká otázka, říká Karsten Weide, analytik u firmy IDC. Ale spíš se přiklání k názoru, že společnost Yahoo udělala velkou chybu.

"Nikdy se mě toto spojení nelíbilo a myslím, že to je strategická chyba pro Yahoo," říká dále. "V něčem tak důležitém jako je vyhledávání se přece nikdo nechce zbavovat technologie, kterou potřebuje aby byl konkurence schopný. Pokud jednou přestanete vylepšovat svůj vyhledávač, je skoro nemožné ho po deseti letech znovu inovovat a použít. Toto je opravdu velmi závažné rozhodnutí."

A analytici nejsou jediní, kdo je s krokem firmy Yahoo nespokojen.

Akcie společnosti se propadly o více než 11 procent na 15 dolarů a 17 centů. Přitom v posledních několika týdnech se cena akcií díky spekulacím o jednání s Microsoftem vyšplhala o 20 procent. Výkonný prezident Microsoftu, Steve Ballmer, byl pádem akcií velmi překvapen.

Díky telefonickému rozhovoru s vedoucími pracovníky firmy Yahoo se Weide dozvěděl více podrobností o partnerství. Společnost bude využívat vyhledavací technologii Microsoftu, ale design uživatelského rozhraní si bude tvořit sama.

Když nastupovala nová generální ředitelka Carol Bartzová do funkce, slibovala, že tuto firmu opět postaví na nohy a hlavně zvedne zisky. A právě proto jí smlouva s Microsoftem perfektně pasuje do plánu.

Je pravda, že tato dohoda přinese Yahoo hodně peněz, jelikož si společnost bude nechávat 88 procent výnosů z hledání, Microsoftu bude dávat pouze 12 procent jako poplatek za technické služby. A hlavně ušetří miliony dolarů, které dříve vydávala za servery a centra pro data.

Jim McGregor, analytik ve firmě In-Stat, si myslí, že pokud opravdu nakonec dojde ke sloučení, je to pro Yahoo dobrý krok. "Obě společnosti si budou teď o dost blíž a pokud se jim bude dařit, neuvidíme za pět let dvě firmy, ale jen jednu."

Pokud ovšem ke spojení nedojde, může to být s Yahoo velmi špatné.

"Vždycky, když necháte nějakou část vašeho podnikání někomu jinému, je velmi těžké to po nějaké době vrátit," dodává McGregor. A ještě podotýká, že se Yahoo stane těžce závislé na dalších plánech společnosti Microsoft ohledně jejich partnerství.

Ezra Gottheil, analytik u firmy Technology Business Research, si myslí, že ještě větší chybou společnosti Yahoo bylo odmítnutí nabídky Microsoftu na odkoupení firmy. Redmondský gigant nabízel minulý rok 45 miliard dolarů. Bližší informace o dohodě těchto dvou společností jsme přinesli v článku Microsoft a Yahoo se dohodly na užší spolupráci.