Hlavní navigace

Antimonopolní řízení s Googlem v oblasti reklamy: Případ se uzavírá ve prospěch obhajoby…

Sdílet

 Autor: Computerworld.cz s využitím Dall-E
Google se brání proti tvrzení ministerstva, že má monopoly na trzích s digitální reklamou.

Minulý týden se společnost Google snažila vyvrátit tvrzení amerického ministerstva spravedlnosti, že si vybudovala řadu monopolů na trzích s reklamními službami, reklamními burzami a reklamními sítěmi. Ministerstvo se však drželo svého. Závěrečné řeči v případu zazní 25. listopadu, až obě strany předloží svá pozměněná skutková zjištění.

Soudkyně Leonie Brinkemová postupovala při slyšení rychle: První fáze, která měla trvat až dva měsíce, skončila za pouhé tři týdny. První dva týdny byly věnovány především prezentaci argumentů ministerstva spravedlnosti, že Google vedl „systematickou kampaň s cílem převzít kontrolu“ nad „nástroji používanými vydavateli, inzerenty a zprostředkovateli pro usnadnění digitální reklamy“.

Vyvíjíte už podnikové aplikace s pomocí AI nástrojů?

Když se soudní proces blížil ke třetímu týdnu, Google předvolal svého prvního svědka, Scotta Sheffera, viceprezidenta společnosti pro partnerství s vydavateli.

Jak v příspěvku na blogu uvedla viceprezidentka Googlu pro regulační záležitosti Lee-Anne Mulhollandová, Sheffer vysvětlil, že Google nabízí vydavatelům nástroje, které ministerstvo spravedlnosti při předkládání svého případu zcela ignorovalo – například službu AdSense, kterou používá více vydavatelů než produkt Ad Manager, o němž se v procesu jedná.

Reportér skupiny CheckMyAds, která se soudního procesu účastnila, však popsal, jak právníci ministerstva spravedlnosti při křížovém výslechu rozpletli spletitou síť reklamních produktů společnosti Google a vynechaly ty, které vydavatelům neumožňují zpeněžit zobrazování reklamy na jejich webových stránkách, a ponechali pouze „produkty, které tvoří základ trhů ve stížnosti ministerstva spravedlnosti“.

Last look

Koncem týdne společnost Google předvolala ekonoma Paula Milgroma, nositele Nobelovy ceny za ekonomii pro rok 2020 za práci v oblasti teorie aukcí. Podle Mulhollandové vypověděl, že „každé z jednání, které jsme popsali – programy společnosti Google –, přinášelo prospěch jejím vlastním zákazníkům, buď inzerentům, nebo vydavatelům, nebo oběma“, a uvedl, že „změny společnosti Google v její vlastní aukci byly zlepšením v době, kdy k nim došlo, ve srovnání s tím, co bylo předtím“.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video?

Při křížovém výslechu ministerstva spravedlnosti Milgrom podle reportéra CheckMyAds připustil, že Google má oproti konkurenci výhodu díky praktikám, jako je Last Look (kdy Google dostane šanci překonat nejvyšší nabídku v reklamní aukci) a Sell-Side Dynamic Revenue Share (kdy Google sedí na nákupní i prodejní straně transakcí, což mu potenciálně umožňuje manipulovat s marží, aby vyhrál aukce). Milgrom připustil, že ve svém výzkumu neanalyzoval dopad služby Last Look na ostatní burzy ani na konkurenci.

Per Bjorke, ředitel produktového managementu týmu kvality reklamního provozu společnosti Google, byl předvolán, aby vypovídal o tom, jak Google brání nekalým hráčům v přístupu na své reklamní burzy (aby jim vydavatelé nakonec neplatili například za falešný provoz).

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z Computerworldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Judith Chevalierová, profesorka financí a ekonomie na Yaleově univerzitě, soudu řekla, že používání nástrojů společnosti Google připravuje vydavatele o nižší podíl jejich příjmů a že v průměru je „méně nákladné používat nástroje Google-to-Google než používat nástroje třetích stran“ pro propojení vydavatelů a inzerentů, napsala Mulhollandová.

Pouze propojení

CheckMyAds poznamenala, že graf předložený Chevalierovou ukazuje, že Google Ads je jediným nástrojem pro nákup, který se propojuje s Google Ad Exchange, což ministerstvo zaznamenalo ve svém křížovém výslechu. Integrace různých reklamních technologií společnosti Google a nedostatečná otevřenost vůči konkurentům je jedním z aspektů případu.

Mulhollandová nejmenovala žádného ze svědků, které Google předvolal v posledních dvou dnech dokazování, ale CheckMyAds měla co říci o Marku Israelovi, ekonomickém expertovi, který, jak vyšlo najevo při výslechu, v minulosti vykonával placenou práci pro Google. Snažil se prokázat, že trh s online reklamou je jediný dvoustranný trh, a nikoli tři oddělené trhy (reklamní servery, reklamní sítě a reklamní burzy), jak tvrdí ministerstvo spravedlnosti.

Příští týden začne platit evropská regulace umělé inteligence. Hrozí pokuta až 35 milionů eur Přečtěte si také:

Příští týden začne platit evropská regulace umělé inteligence. Hrozí pokuta až 35 milionů eur

Poté, co společnost Google ukončila svou argumentaci, skončila tato fáze slyšení předvoláním posledního svědka ze strany ministerstva spravedlnosti, který se snažil vyvrátit některá tvrzení společnosti Google. Došlo na dotazy na Matthewa Wheatlanda, hlavního digitálního ředitele britského deníku The Daily Mail, na některé alternativy ke společnosti Google, které Israel navrhoval vydavatelům používat; podle záznamu z jednání, který poskytla společnost CheckMyAds, se názory Israela a Wheatlanda neshodovaly.

CS24

Brinkemová jednání ukončila s tím, že Google i ministerstvo mají přibližně měsíc na předložení pozměněných skutkových zjištění. Po závěrečných řečech možná vydá své stanovisko do konce roku.

Tím to však neskončí. Pokud se věci vyvinou ve prospěch ministerstva spravedlnosti, bude uspořádáno samostatné slyšení, na kterém budou stanoveny vhodné nápravné prostředky. A vzhledem k tomu, že je v sázce jeho obchodní model, Google se téměř jistě odvolá proti jakémukoli rozhodnutí nebo jeho části, které bude v jeho neprospěch.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.