Hlavní navigace

Antivirové programy zdarma jsou stále populárnější

29. 6. 2011

Sdílet

Volně dostupné antivirové programy, jako je Microsoft Security Essentials, neustále získávají na popularitě. Průzkum firmy OPSWAT ukázal, že miliony uživatelů opustily dodavatele placených bezpečnostních programů, které čeká krize.

Pokles podle OPSWATu postihl hlavně Symantec, McAfee a TrendMicro.

Z pohledu ČR je v této souvislosti samozřejmě významné, že hlavními dodavateli bezplatných antivirů jsou právě české firmy. AVG i Avast měly podle průzkumu podíl shodně 12,3 %, bezplatný antivirus Microsoftu pak 11,2 % - ten ovšem přišel až později a liší se i tím, že je zdarma i pro malé firmy. Jenže jako individuální produkt Microsoft Security Essentials vede, to proto, že Avast i AVG mají svůj podíl dán jako součet svých bezplatných a placených verzí (Avast zdarma má 8,6 %, AVG zdarma 7,9 %).

Z placených produktů jsou nejrozšířenější Avira a Eset, až vzadu se umístily největší bezpečnostní firmy Symantec, McAfee a Trend Micro (ovšem jejich příjmy pocházejí hlavně od podnikových zákazníků). Z hlediska podílu se mezi Symantec a McAfee vklínil ještě Kaspersky Lab.

OPSWAT zaznamenává výrazné regionální rozdíly: Microsoft Security Essentials je populární především v USA, AVG a Avast (a z placených produktů Eset a německá Avira) v Evropě.

ICTS24

Pokud pomineme Microsoft, bezplatné antiviry jsou k dispozici již dlouhou dobu. Proč zaznamenaly nárůst popularity právě nyní? Možná, že větší podíl je důsledkem toho, že bezplatné antiviry si instalují lidé, kteří předtím nepoužívali žádnou ochranu tohoto typu. A tato změna může být zase důsledkem toho, jak se rozšířily falešné antiviry... Nicméně možné je i to, že uživatelé postupně začali důvěřovat tomu, že i zdarma dostupné produkty jsou dostatečně kvalitní.

S dodavateli placených antivirů pro domácnosti to prostě nevypadá dobře, budou se muset přeorientovat na nabídku pro smartphony nebo své produkty doplnit třeba o zabezpečené on-line zálohování. Tak soudí alespoň americký Network World.