Pokles podle OPSWATu postihl hlavně Symantec, McAfee a TrendMicro.
Z pohledu ČR je v této souvislosti samozřejmě významné, že hlavními dodavateli bezplatných antivirů jsou právě české firmy. AVG i Avast měly podle průzkumu podíl shodně 12,3 %, bezplatný antivirus Microsoftu pak 11,2 % - ten ovšem přišel až později a liší se i tím, že je zdarma i pro malé firmy. Jenže jako individuální produkt Microsoft Security Essentials vede, to proto, že Avast i AVG mají svůj podíl dán jako součet svých bezplatných a placených verzí (Avast zdarma má 8,6 %, AVG zdarma 7,9 %).
Z placených produktů jsou nejrozšířenější Avira a Eset, až vzadu se umístily největší bezpečnostní firmy Symantec, McAfee a Trend Micro (ovšem jejich příjmy pocházejí hlavně od podnikových zákazníků). Z hlediska podílu se mezi Symantec a McAfee vklínil ještě Kaspersky Lab.
OPSWAT zaznamenává výrazné regionální rozdíly: Microsoft Security Essentials je populární především v USA, AVG a Avast (a z placených produktů Eset a německá Avira) v Evropě.
Pokud pomineme Microsoft, bezplatné antiviry jsou k dispozici již dlouhou dobu. Proč zaznamenaly nárůst popularity právě nyní? Možná, že větší podíl je důsledkem toho, že bezplatné antiviry si instalují lidé, kteří předtím nepoužívali žádnou ochranu tohoto typu. A tato změna může být zase důsledkem toho, jak se rozšířily falešné antiviry... Nicméně možné je i to, že uživatelé postupně začali důvěřovat tomu, že i zdarma dostupné produkty jsou dostatečně kvalitní.
S dodavateli placených antivirů pro domácnosti to prostě nevypadá dobře, budou se muset přeorientovat na nabídku pro smartphony nebo své produkty doplnit třeba o zabezpečené on-line zálohování. Tak soudí alespoň americký Network World.