Společnosti Avast a dceřinná AVG, o nichž se loni psalo v souvislosti s prodáváním uživatelských dat třetím stranám, mají zaděláno na prohloubení této kauzy. Se zjištěním, že rozšíření Avast Online Security, respektive AVG Secure Browser, sledují své uživatele a sbírají jejich osobní data, přišel loni v říjnu tvůrce rozšíření Adblock Plus Wladimir Palant.
Dle něj společnosti informace jako uživatelské ID nebo ty o navštívených stránkách mohly prodávat třetím stranám, přičemž jednou z nich dle něj mohla být společnost Jumpshot. Tu Avast původně v roce 2013 koupil, loni 35 % podíl prodal společnosti Ascential. Jumpshot se přitom zaměřuje na analýzu pohybu uživatelů na síti. V reakci na tato zjištění loni sice Google a další odstranili obě zmíněná rozšíření ze své nabídky, dnes už jsou v ní ale opět dostupná.
Avast ujišťuje, že data sbíraná skrz rozšíření už firmě Jumpshot neposkytuje, dle některých zdrojů však pokračuje v jejich sběru přímo prostřednictvím svých antivirových programů a přes Jumpshot je pak prodává dál.
„Minulý týden, měsíce po zjištění, že přes svá rozšíření posílá data Jumpshotu, Avast začal oslovovat uživatele bezplatné verze svého programu, aby se přihlásili ke sběru dat,“ uvádí s odkazem na interní dokumentaci firmy magazín Motherboard.
Avast už dříve uvedl, že „jednal rychle, aby vyhověl kritériím“ googlovskému online obchodu a už v srpnu se sběrem dat prostřednictvím rozšíření přestal, respektive sbíral je jen za účelem bezprostředního vylepšování svého bezpečnostního modulu.
„Ujišťujeme, že Jumpshot nezískává osobní data jako jsou jméno, e-mailová adresa nebo jiné kontaktní informace,“ stojí v prohlášení, které popisuje i možnosti ke sběru dat se přihlásit, nebo naopak se z něj odhlásit.
„Uživatelé vždy měli možnost se ze sdílení dat se společností Jumpshot odhlásit. Už v červenci jsme začali implementovat explicitní možnost odhlášení se pro všechny nové downloady našeho antiviru, a naše stávající uživatele nabádáme, aby se sami rozhodli, zda se chtějí do sběru zapojit, nebo nikoliv.“ Tato iniciativa má skončit v únoru.
Avast zároveň mírní obavy svých uživatelů: „S ochranou zařízení našich uživatelů a jejich dat před malwarem máme dlouholetou zkušenost. Vnímáme a bereme vážně povinnost vyvážit soukromí uživatelů a práci s jejich daty nezbytnou pro vývoj našich produktů.“ V prohlášení firma dále uvádí, že dodržuje obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) a pro další podrobnosti uživatele odkazuje na své vlastní zásady ochrany osobních údajů. Ty mimo jiné stanovují, že Avast může z osobních dat vytvářet „anonymizované datové sety“, které jsou následně sdíleny se třetími stranami za účelem trendové analýzy.
Doplňme, že po nainstalování bezplatné verze Avastu je uživateli dána možnost nezvolit instalaci volitelných modulů, rozšíření pro internetové prohlížeče jsou však defaultně zaškrtnuta, v případě nezájmu o instalaci je tedy třeba je odškrtnout.